Bore/plugs/skrue

Hej alle.
Jeg har samlet ikea skænke og skal hænges op plus et par billeder. Men handy man er jeg ikke. Så gør bare grin med mig. Men efter jeg har boret hullet og smidt en plugs i. Skruer jeg skruen i. Men selvom den bliver drejet i bund. Kan den stadigt dreje rundt. Ville jo gerne ha det stramt så skuemaskinen kværner over på levet 10 på dewalten. Men kan det holde når skruen ikke er stram undskyld for dumt spørgsmål men lærer jo ikke hvis man ikke spørger.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har smidt en plug ind, så er det nok hullet, der er for stort. En plug skal yde nogen modstand når den indsættes. Den anden mulighed er, at skruen er for tynd til din plug.

Hul, plug og skrue skal altid passe til hinanden.

Tak for svar. Det er gammel mursten fra 72. Jeg boret med 8 mm og 8 mm plugs. Den lå bare løst inde i bunden da de skruer jeg brugte var 3 cm længere ind rawlsplugs. Så tænker at hullet blev nok større en 8 da man kæmper lidt med at holde boret på plads. Så den første halvdel af hullet er der ingen plugs. Og da skænken jeg skulle sætte op havde beslag der sidder et stykke inde. Så kunne jeg kun skrue 2 cm ind. Måske ikke nok til at skruen bider i plugs. Kan jeg skifte til en tykkere skrue nu når plugs er ødelagt. Kan man få dem ud? Eller kan det holde. Dewalten kværner over i stilling 1. Men er det holdbart nok. Undskyld mine dumme spørgsmål.
Det er ikke holdbart.
Der er et par metoder.
1: Som subwoff beskriver, snitte et par stykker træ som kiler og banke dem ind i hullet, og skrue ind midt i det. Det gjorde man før plast plug blev opfundet
2. Den 8 mm plugs deler du i 2 og hamrer en mere ind i den, men uden at de forsvinder langt ind. Så bruger du en længere skrue.
Du kan måske fiske plugs ud, den har nok ikke taget skade. skrue en skrue lidt ind i den og træk.
Kan den ikke komme ud hamrer du bare endnu en plugs ind i enden af den. Det overskydende uden for muren skæres af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du undersøgt om det er massive mursten?
Hvis det føles som der pludselig er 'hul igennem' når du borer er det næppe massive sten.

 

Du har sandsynligvis brugt slagfunktionen da du borede.
Det skal man ikke gøre i mursten, så får man "plørehuller".
Bor uden slag, så får du et pænt, rundt hul.
Pluggen skal gøre lidt modstand når den presses i, helst så man skal slå let på den med et sykke træ eller lignende, så holder og passer det. Skruestørrelsen fremgår af pakken til pluggene.

MvH,

Bent
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis