Nyt komfur - betydning af placering af faser L1 L2 L3 - hvordan skal de sidde?

Vores komfur stod af mandag aften. Et nyt er hjemkøbt brugt.

Det viser sig at det brugte ikke har noget stik, således vil jeg overføre det gamle stik til det nye komfur.

På komfuret er følgende diagram:

Det gamle stik på det komfur som gik i stykker ser sådan ud

gul-grøn skal således i være i midsten.
den blå til venstre

Det gamle stik havde faserne farverne: brun, sort, sort
Det nye komfur har de farverne: brun, sort grå


Hvordan skal de nye farver: gul/grøn, blå, brun, sort, grå tilslutte mit stik jvf diagrammet bag på komfuret?

0 = blå
J = gul/grøn
Men placeringen af de 3 faser har rækkefølgen nogen betydning?

Altså (læst fra venstre mod højre)
blå, brun, gul/grøn, sort, grå
versus
blå, brun, gul/grøn, grå, sort

Hvilken rækkefølge vil I sætte ledningerne?

Bonusinfo: der er 3 sikringer tilknyttet komfuret.


Mvh

Frederik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De 3 fasers ( L1 - L2 - L3 ) placering i stikket er uden betydning. Det er kun den blå NUL og gul/grønne PE der skal sidde rigtig. Kigger du godt efter nede i bunden af underpart til stikprop, ser du tydelig opmærkningen  O  F Jord  F   F
Jeg plejer lige at tage dæksel af klemrækken bag på komfuret for at sikre mig at den er monteret på 3 faser som du regner med. Altså som det øverste diagram, med "lus" lagt imellem 2 og 3

Så kører det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det svarer jo så til øverste diagram eksempel, som det skal være når du har 3 faser til rådighed. .

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var også det jeg mente

Det er rigtig forstået at fasernes placering er underordnet? Så dette burde ikke springe alle sikringer og sende det lokalelværk i nødberedskab?

 

 


Mvh

Frederik
Fasernes placering er underordnet. Hvis det var en af mine lærlinge der kom og viste mig denne montering, ville jeg sige at lederne er placeret korrekt, men yderkappen på kablet burde være helt fremme under aflastningsbøjlen. Som på den gamle komfurmontering. Her er der risiko for at bøjlen over den sorte og den blå med tiden bliver mast igennem isolering, og bang sikringer springer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 12-08-2015 19:10
Fasernes placering er underordnet. Hvis det var en af mine lærlinge der kom og viste mig denne montering, ville jeg sige at lederne er placeret korrekt, men yderkappen på kablet burde være helt fremme under aflastningsbøjlen. Som på den gamle komfurmontering. Her er der risiko for at bøjlen over den sorte og den blå med tiden bliver mast igennem isolering, og bang sikringer springer.

Det du i virkeligheden mener, er at monteringen af stikket i aller højeste grad er en ommer.

 

 

 


fase

Jeg er vant til at udtrykke mig diplomatisk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis