renovering af trappe, minimum tykkelse af beton puds.

Hej alle LDSére

Jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle af jer hardcore LDSére der har hygget sig meget med beton og mørtel kan svare på.

I forbindelse med renovering af min gamle trappe har jeg banket de gamle fliser af og hugget det gamle puds af ca 10mm over det hele. Den var ved at være lidt sørgelig at kigge på og der var ikke korrekt fald. Under pudset er den gamle støbte trappe i ok stand. Min plan er at pudse trappen op igen med cement mørtel i forholdet 1:3 med sand i kornstørrelse 0-4 mm og efterfølgende lægge nye fliser. Blandingsforholdene stammer fra aalborgportlands hjemmeside hvor der står man maks kan gå op til 30 millimeter med ovennævnte blandingsforhold, hvor der også er en gds guide til hvordan man støber en beton trappe som jeg har taget udgangspunkt i.

Under pudset er trappen i vatter. Da jeg ikke ønsker at skulle slibe/høvle i den gamle trappe er det meningen at jeg vil lave cement mørtellaget tykkere i den ene side end den anden for at lave fald væk fra huset.30 mm i den ene side og 10 mm i den anden  Men det store spørgsmål er hvor tyndt kan cement mørtel klare at blive lagt uden at det smuldrer. bliver porøst eller revner. Jeg vil hade mig selv hvis alt er lavet og det så begynder at smuldrer underneden.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du kan udlægge en C-mørtel fra 20 mm og op til 50 mm. Så du kan sagtens forhøje den mere end 30 mm i den ene ende så den hedder 40 mm og 20 mm. Men hvorfor vil du have fald ud mod siden til og så meget? Normalt ville man lave faldet 5 mm i trinets dybde.
Før du laver dit pudslag så brug en fliseklæb som binder. Den laves som vælling og smøres på med en pensel i et tykt lag og derefter påføres pudsen. Fliseklæben må ikke nå at tørrer..

Ligeledes hvis du vælger at lægge dine klinker 14 mm ud over trappekanten kan du bruge den samme C-mørtel til at gøre siderne pæne med. Her behøves der min 10 mm fordi det ikke er en trædeflade. Og ligeledes kan fliseklæben bruges som binder imellem det eksisterende og det nye pudslag.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin tak for dit svar.
Jeg glemte at nævne at min trappe har et repos før hoveddøren på 1,2m bredt og 1,5m langt. Det er repos´et som skal rettes op så det får et fald væk fra huset.

Men på baggrund af hvad du skriver skal jeg nok i gang med mejsel og slibekop igen for at få slebet yderligere 10-15 mm af så det ikke ender med at fliserne går op over bunden på dørkarmen . Better safe than sorry.
Hej Martin tak for dit svar.
Jeg glemte at nævne at min trappe har et repos før hoveddøren på 1,2m bredt og 1,5m langt. Det er repos´et som skal rettes op så det får et fald væk fra huset.

Men på baggrund af hvad du skriver skal jeg nok i gang med mejsel og slibekop igen for at få slebet yderligere 10-15 mm af så det ikke ender med at fliserne går op over bunden på dørkarmen . Better safe than sorry.
Men er der noget jeg kan gøre for at få pudslaget tyndere. Evt vælge en mindre kornstørrelse, lægge noget armering i, eller blande noget armering i beton pudsen?
Men er der noget jeg kan gøre for at få pudslaget tyndere. Evt vælge en mindre kornstørrelse, lægge noget armering i, eller blande noget armering i beton pudsen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også