Anbefaling af tegltagsten

Hvilken tegltagsten vil I anbefale, når kravene er følgende:

- Skal have et minimum af vedligeholdelse
- Skal sidde rigtig godt fast, og ikke blæse af huset
- Skal have et minimum af algebegroning m.m.
- Skal ikke være meget dyre end en god betontagsten
- Skal have den i sort

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet, men engoberet tagsten er jo nogen dyrere end alm. betontagsten.

Engoberet er ca. 20,- dyrere pr. m2 i forhold til alm. sort, og 10-20,- billigere end glaseret tegl, så ligger i mellem klassen, men holder sig så også flot mere ren og algefrit mere eller mindre sin levetid ud, ligesom glasrede tagsten.

Creaton Sinfonie er klart en af mine farvoritter, super flot og nok den mest holdbare tagsten på markedet, men hele 50 år garanti, men pga. størrelsen passer den bedst på større tagfladen.

I mindre format ville jeg vælge en Brandenburger HF14, men der går 4 sten mere til pr. m2, så giver også en højrer m2 pris på ca. 50,- heraf, den passer dog pænere ind på mindre tagflader.

Men ved 300m2 tag, så har du jo en større tagflade, og jeg ville ikke være i tvivl om valget, blev en sort ædel engoeberet Creaton Sinfonie, som også bliver valget hvis der skal nu tag på vores eget mens vi bor her.

 

 

 

Koluda nu må du endelig sige til, hvis der er noget jeg har misforstået, eller noget du gerne vil uddybe, men ellers har jeg forstået det sådan her:

Tegtagstan: Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet vs. Betontagsten: IBF Dobbelt-S "Plus"

Pris:

  • IBF Dobbelt-S "Plus" ca. 100 kr. pr. m2 (kunne ikke finde en pris, men antager den er ca. 10 kr dyre end den almindelige IBF Dobbelt-S).
  • Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet ca. 120 kr. pr. m2.
  • På en 300 m2 bygning vil tegltagstenen, altså ca. være 12.000 kr. dyre (antager der er ca. 600 m2 tag).

 

Hvad får jeg får de ca. 12.000 kr. ekstra:

  • En tagsten som bliver på taget selvom det blæser meget.
  • En tagsten som der ikke kommer så nemt alger m.m. på, og den vil være bedre en en betontagsten med special belægning.
  • Et pænere tag som måske holder lidt længere, men ved begge snakker vi ca. 50 år, og til den tid er det ikke mit problem mere. 
  • Andre ting?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, groft sagt holder den med prisen... dog er der ikke 600m2 tag på 300m2 hus, med mindre det er 60 graders hældning med ekstremt stort udhæng, så det er nok 100-150 m2 for meget, alt efter taghældning og udhæng.

Creaton Sinfonie lægger væsentligt bedre fast end betontagsten, både pga. høje dobbelt false, og flere bindinger.

Ædel engoberet er næsten så glat som glaseret, så mos og alger sætter sig ikke på et tag med lidt hældning på, hvor der ikke står træer henover taget.

Jep, er meget pænere end betontagsten, og tagstenen har en forventet levetid i vores klima på min. 70 år, så er de ikke ekstra udsat, så holder de min. din levetid ud, og de 50 år er garanti på taget, dvs. sker der noget med tagstenen inden for de 50 år, så dækker producenten udgifterne til udskiftningen.

Udover de 12.000,- ekstra koster det en smule mere for at få dem lagt, pga. de ekstra bindinger, men burde ikke være mere end 4-5.000,- for hele taget.

Så umiddelbar vil jeg stadig mene omkring 15-20.000,- mere for ædel engoberet frem for IBF dobbelt S plus, som koster vejl. 140,- pr. m2 hos XL byg.
Et kritikpunkt jeg ofte hører ved tegltagsten er at det er lige meget, at de kan holde så længe, for undertaget skal alligevel udskiftes før. Har du en kommentar til det Koluda?
Så vælger du bare huntonit, det har nok markedets længste levetid.

De skriver selv forventet levetid min. 50 år, men forvent væsentligt mere hvis ikke det er vingetegl.

Jeg ville nok mene det holder lige så længe som tegltaget, hvis ikke der er fugtpåvirkning fra indersiden, det får jo hverken sollys eller vand når der lægger dobbeltfals tagsten på taget.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Koluda: Ville du selv vælge huntonit undertag til en Creaton Sinfonie tagsten? Jeg har hørt andre håndværker anbefale fast undertag, fremfor løst undertag.
Jep, til hver en tid, også over fast undertag i form af pap og brædder.
Jeg har selv brugt huntonit (godt nok under vingetegl). Det tror jeg holder, lige så længe som taget. Der er ikke chance for vindstøj, og det er let at arbejde med, selv om man er alene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan I måske uddybe hvorfor I er så glade for Huntonit fremfor fast undertag? Som lægmand synes jeg et fast undertag burde være mere tæt og nemmere at arbejde med.

Jeg har set en vareprøve af Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet, og det undre mig, at det kun er overfladen der er malet sort. Den er altså på ingen måde gennemfarvet sort, ligesom IBF Dobbelt-S "Plus" fx er. Er det ikke et problem?

Derudover kunne jeg måske være lidt bange for, at den er for blank og vil reflektere sollys, tror I det kan blive et problem? 

Og sidst men ikke mindst, så tror jeg vi vælger en gul med nuancer mursten (B116 Monaco fra Strøjer Tegl). Tror I den vil fremstå flot sammen med Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet sammen med sorte vinduer og garageporte?

Skrevet af Neoaarhus på 31-07-2015 11:12

Kan I måske uddybe hvorfor I er så glade for Huntonit fremfor fast undertag? Som lægmand synes jeg et fast undertag burde være mere tæt og nemmere at arbejde med.

Nej, langt fra nemmere at arbejde med, tager nok tæt på 4-6gange så langt tid at lave som huntonit, og koster 8-10 gange mere end huntonit, så der er kæmpe forskel på brædder + tappap og huntonit på den front.

Største fordele ved huntonit er dog efter min mening at den er diffusionsåben helt klart det største fordel.

Men er også 100% blaffersikkert, utroligt robust og holdbart, og ikke mindst billigt endda billigere end nogle af banevarerne, også er det nemt at håndtere i forhold til banevarer, som kræver flere hænder.

 

 

Jeg har set en vareprøve af Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet, og det undre mig, at det kun er overfladen der er malet sort. Den er altså på ingen måde gennemfarvet sort, ligesom IBF Dobbelt-S "Plus" fx er. Er det ikke et problem?
 

Du kan ikke sammenligne et engoberet tegl med en gennemfarvet støbt beton tagsten, det er jo hverken samme materiale eller overflade behandling, vil du have "gennem" farvet mørkt tegl, så hedder de blådæmpet og har fået farven ved brændingen uden ilt.

Nej, er ikke et problem, kan ikke se hvorfor det skulle være et problem, det er jo netop fordelen ved engobering, engoberingen er jo en farvet overflade som skulle holde tagsten rene længe, denne overflade har du jo netop ikke på en betontagsten, som dog så er gennemfarvet.

 

Derudover kunne jeg måske være lidt bange for, at den er for blank og vil reflektere sollys, tror I det kan blive et problem? 

 

Den reflekere faktisk ikke særlige meget lys, glansgraden er faktisk lavere en nogle glas og metale overflader, men er den for blank så kan en mat engoberet tagsten jo vælges, frem for krystal engoberet.

 

 

Og sidst men ikke mindst, så tror jeg vi vælger en gul med nuancer mursten (B116 Monaco fra Strøjer Tegl). Tror I den vil fremstå flot sammen med Creaton Sinfonie i sort ædel engoberet sammen med sorte vinduer og garageporte?

Ja, men jeg ville måske overveje en skiffergrå engoberet tagsten også, den står super flot til gule flader også.

 

 

 

 

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også