Stikkontakter i serie forbundet hus..

Jeg har overtaget et hus hvor alle stikkontakter er serie forbundet, og da jeg gerne vil have dem skiftet ud søger jeg nogle stikkontakter (uden afbryder) der kan håndtere 3 enkelt trådet ledninger. Dvs nogle hvor man skruer ledningerne i. Og ikke som i LK og jo-el klipser dem..

Nogle bud?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
undskyld mig, men WTF ???? Er du sikker på du har helt styr på det EL der??
Som de andre skriver, er de helt sikkert parallelt-forbundne.

Jeg tror de fleste, hvis ikke alle, nye stikkontakter, som passer i gamle dåser, er med fjederterminaler.

Men det er ikke noget større problem. Du samler bare to af dine ledninger med en stump ledning på 5-10 cm i en samlemuffe, og sætter stumpen og den tredje ledning ind i klembøsningen på stikkontakten.

Velkommen til LDS. (her får man ikke altid medhold, men klogere det bliver man)

Der kan gå 2 ledninger ind i hver terminal/klembøsning på LK stikk. også dem uden afbryder. De kan altså uden problemer modtage 2 brune + 2 blå + og 2 gulgrønne ledninger i hver stikk. Det er ialt 6 enkelttrådede ledninger til hver stikkontaktdåse.
Så det er kun hvis der kommer 3 kabler/rør med hver 3 ledninger til en stikk. at det er nødvendigt at samle dem i en muffe. Og jeg er naturligvis helt enig med de andre svar. DET ER IKKE SERIE FORBUNDET.
Og det er tilladt selv at skifte stikkontakter, hvis ikke det er med jordledning, og hvis man ved hvordan man gør. Og når du skriver JO-EL så er det også LK stikkontakter der kommer igennem det firma. Det er ejet af LK.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har 3 stik kontakter. I nummer 1 er der 3 ledninger (i hver fase) 2 går til nummer 1 og en går videre til den sidste.

Jeg kan ikke se formålet med at ordkløve om det er parallelt eller en serie. Jeg har en problematik som jeg spørger om hjælp til på et GØR DET SELV FORUM. Og jeg udtrykker mig efter bedste evne.

Derudover har jeg en elektriker til at hjælpe med alt det der gør av. Vi aftalte blot at jeg selv skulle købe nye stikkontakter.
Annonce
Jeg har 3 stik kontakter. I nummer 1 er der 3 ledninger. 2 går til nummer 1 og en går videre til den sidste.

Jeg kan ikke se formålet med at ordkløve om det er parallelt eller en serie. Jeg har en problematik som jeg spørger om hjælp til på et GØR DET SELV FORUM. Og jeg udtrykker mig efter bedste evne.

Derudover har jeg en elektriker til at hjælpe med alt det der gør av. Vi aftalte blot at jeg selv skulle købe nye stikkontakter.

Det er ikke ordkløveri, det er forklaring. Og samtidig med forklaring har du fået de oplysninger du søger. Så køb de LK stikkontakter du synes er pænest, og jeg er helt sikkerm på at din elektriker får det til at virke.

Havde du givet os den med elektriker i første omgang, var der ingen der havde givet "ordkløveri"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Blot til orientering.
Det er helt lovligt for lægmand og skifte en stikkontakt med beskyttelselsleder i boligen.

http://www.sik.dk/Forbruger/Elsikkerhed/Vejledninger-til-goer-det-selv-el/Saadan-udskifter-du-en-stikkontakt

KimK


Blot til orientering.
Det er helt lovligt for lægmand og skifte en stikkontakt med beskyttelselsleder i boligen.

http://www.sik.dk/Forbruger/Elsikkerhed/Vejledninger-til-goer-det-selv-el/Saadan-udskifter-du-en-stikkontakt

KimK


Hej KimK..
Det er lovlig hvis man ved hvad man har med at gøre, og gør det rigtig, samt bruger de rigtig materialer..
Og det ved tråd starter tilsyneladende ikke..
Hvis du ikke laver elarbejder efter div. standarter og der skulle ske noget der kræver at din forsikring skal ind og betale, får det konsekvenser hvis du selv har lavet noget lort.
Mvh Jan
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis