Membranhydrofor udlufting/påfyldning af luft

Hej

Jeg har eget vandværk, og i det er der installeret en membranhydrofor - sagen er den at når vi tager vand så kan vi knap nok tage en 2-3 liter inden at pumpen starter (dykpumpe i 60 meter borring)

Hvis jeg banker på siden af beholderen så kan jeg kun høre at der er vand en ca 40 cm op af den, resten virker til at være luft.

Der er 5 bars tryk i tanken når jeg ser på manometeret.

I toppen af hydrofor er der en ventil magen til en på en bil, skal der påfyldes luft og hvor meget skal der påfyldes? på siden står der max bar 10.

Hvis der skal påfyldes luft skal tanken så være uden tryk/vand eller skal det måles med det normale vandtryk?

Mvh Per

 

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af perjmolsen på 27-07-2015 13:13

Hej

Jeg har eget vandværk, og i det er der installeret en membranhydrofor - sagen er den at når vi tager vand så kan vi knap nok tage en 2-3 liter inden at pumpen starter (dykpumpe i 60 meter borring)

Hvis jeg banker på siden af beholderen så kan jeg kun høre at der er vand en ca 40 cm op af den, resten virker til at være luft.

Der er 5 bars tryk i tanken når jeg ser på manometeret.

I toppen af hydrofor er der en ventil magen til en på en bil, skal der påfyldes luft og hvor meget skal der påfyldes? på siden står der max bar 10.

Hvis der skal påfyldes luft skal tanken så være uden tryk/vand eller skal det måles med det normale vandtryk?

Mvh Per

 

 

Er du sikker på, at det er en membramhydrofor?

 

Hvad er din trykafbryder instillet på? og hvor stor er trykdifferencen? Hvis dit manometer viser rigtigt er trykket for højt, det bør ikke være højere end 4,2 bar når pumpen stopper og 3,8 bar, når pumpen starter. Med et tryk på 5 bar, skal der ikke pumpes luft i beholderen, tvært imod. Prøv først at se, hvad trykket er ved start og stop og juster evt. trykafbryderen til et starttryk på 4,2 bar  og diff. trykket så starttrykket er omkring 3,8 bar.

 

 

 


fase

Tilføjelse til Fabrin: De 10 bar der står er det som beholder maksimalt kan holde til. Til vandværk kender jeg meget godt hydrofor, men ikke så meget membranhydrofor, men jeg ved de findes.
Er det en almindelig hydrofor, altså en beholder med luft i toppen, lader det til at virke ok men du skal blot sænke trykket.
Tryk justering er den største skrue, og den mindre er tryk difference. Altså på pressostat.
Skal du have korrekt luft i beholder, slukker du pumpen, og lukker alt vandet ud ved aftapnings hane under beholder. Du kan åbne ventil i toppen så der kommer luft ind. Med beholder helt tømt for vand, lukker du luftventil, og aftap hane, og starter pumpen op igen. Så er der korrekt tryk.
Skulle det være en moderne membran hydrofor, er de oftest lidt mindre, og så kan det være en fordel med lidt "fortryk" som i et centralvarmeanlæg. På en af hjemmesiderne ser jeg at den er pumpet op til fortryk på 1,5 bar. Det synes måske er lidt rigelig.
Du gør igen som forklaret, men med tømt beholder pumper du op til ca.1,0 - 1,2 bar i ventilen. Derefter lukker du igen aftap og starter pumpe op.

For at undgå misforståelser: Når Fabrin skriver "starttryk" på 4,2 bar er det en slåfejl, der skulle stå stoptryk på 4,2 bar. Det fremgår også af den senere forklaring. Jeg ville endda give den lidt mere difference.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Mange tak for svarene - jeg vil da lige undersøge om det ikke bot er en almindelig beholder - det er Snyder mig er nok bare den ventil I toppen

Mvh Per
Skrevet af perjmolsen på 28-07-2015 14:29
Hej

Mange tak for svarene - jeg vil da lige undersøge om det ikke bot er en almindelig beholder - det er Snyder mig er nok bare den ventil I toppen

Mvh Per

Ikke fordi jeg har den helt store erfaring med hydroforer, men hvis der er en bilventil på "tanken" kan du vist roligt regne med den er med membran. Er den med ren "luft" i toppen, sad der formodentelig kun en aftapningshane på røret i bunden. For og få luft på en sådanne, slukkede man bare pumpen og åbnede for hanen indtil tanken var tom. Så kunne den igen efter der var blevet tændt for pumpen.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Nitter på 28-07-2015 17:53

Ikke fordi jeg har den helt store erfaring med hydroforer, men hvis der er en bilventil på "tanken" kan du vist roligt regne med den er med membran. Er den med ren "luft" i toppen, sad der formodentelig kun en aftapningshane på røret i bunden. For og få luft på en sådanne, slukkede man bare pumpen og åbnede for hanen indtil tanken var tom. Så kunne den igen efter der var blevet tændt for pumpen.

 

Nitter, nu du selv siger det, men også på almindelige hydroforer pumpede man luft i for at undgå hyppige starter af pumpen. Om det er en bilventil eller en til en cykelpumpe er ligegyldigt. Det er nødvendigt med et lufttryk større en atmosfærisk tryk  for at undgå de mange starter. Din anvisnig med at lukke vandet ud er derfor ikke helt rigtig.

Elmand, ja sådan er det, når jeg ikke kan læse indenad og korrektur på mine egne indlæg.

 

 

 

 

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 28-07-2015 18:23

Nitter, nu du selv siger det, men også på almindelige hydroforer pumpede man luft i for at undgå hyppige starter af pumpen. Om det er en bilventil eller en til en cykelpumpe er ligegyldigt. Det er nødvendigt med et lufttryk større en atmosfærisk tryk  for at undgå de mange starter. Din anvisnig med at lukke vandet ud er derfor ikke helt rigtig.

Elmand, ja sådan er det, når jeg ikke kan læse indenad og korrektur på mine egne indlæg.

Øh nå Fabrin. Det er ikke nødvendigt der er overtryk i beholderen med slukket pumpe og et åbent aftapningssted. Overtrykket i tanken leverer pumpen når anlæget kører. Men selvfølig, pumper man overtryk på tanken kan man nøjes med en mindre "holdningstank", som en hydrofor jo bare er.     

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det med at pumpe ekstra tryk i en almindelig hydroforbeholder, har jeg aldrig set, og det tror jeg ikke holder i længden. Det virker kun indtil den dag pumpen er gået i stå, eller strømmen er gået. Når vandet i beholderen er brugt, fiser luften ud af vandhanen, og så skal der igen pumpes ekstra tryk på. De gamle beholdere var ikke med bil/cykel ventil, men med en udluftnings skrue som på en radiator. Den kunne så åbnes når man skulle tømme beholder for vand så den kunne fyldes med luft.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 29-07-2015 00:12

Det med at pumpe ekstra tryk i en almindelig hydroforbeholder, har jeg aldrig set, og det tror jeg ikke holder i længden. Det virker kun indtil den dag pumpen er gået i stå, eller strømmen er gået. Når vandet i beholderen er brugt, fiser luften ud af vandhanen, og så skal der igen pumpes ekstra tryk på. De gamle beholdere var ikke med bil/cykel ventil, men med en udluftnings skrue som på en radiator. Den kunne så åbnes når man skulle tømme beholder for vand så den kunne fyldes med luft.

Ja, og de havde det endda med der kunne komme mere og mere luft i beholderen, når det stillestående vand "slap" sit indhold af luft. Det resulterede så i vandhanen somme tider kunne "skyde" med luft hvis man ikke fik "luftede beholderen ud" med jævne mellemrum.  

Noget andet er, at det luft der stod i toppen af beholderen kunne lugte meget fælt og sikkert indeholdt en masse bakterier osv. Så jeg forstår godt man gik over til membraner i hydroforen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ev elmand på 29-07-2015 00:12

Det med at pumpe ekstra tryk i en almindelig hydroforbeholder, har jeg aldrig set, og det tror jeg ikke holder i længden. Det virker kun indtil den dag pumpen er gået i stå, eller strømmen er gået. Når vandet i beholderen er brugt, fiser luften ud af vandhanen, og så skal der igen pumpes ekstra tryk på. De gamle beholdere var ikke med bil/cykel ventil, men med en udluftnings skrue som på en radiator. Den kunne så åbnes når man skulle tømme beholder for vand så den kunne fyldes med luft.

Jeg er sikker på, at det har været brugt, fordi jeg i min læretid har været sendt ud på en gård for at "kurere" det at en pumpe havde mange starter, og det virker.

 

Til nitter. At luften i hydroforen lugter betyder ikke nødvendigvis. at der bakterier i vandet. Det kan skyldes, at der er gasser i vandet, som bliver frigjort, når vandet kommer op af jorden. Hvis du har lejlighed til at opleve lugten ved iltningstrapperne i et vandværk, vil du sikkert kunne opleve det.

 

 


fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis