Fyrretræsgulv - hvid eller klar lak

Hej,

Vi har for nylig fået slebet vores gulve, og efterfølgende fået dem behandlet med lud/pigment og lak så de er blevet lyse - er ikke sikker på hvad fremgangsmåden præcis har været.

Desværre er arbejdet ikke ordentligt udført, så nu skal vi have lavet det om, og det kommer der nogen og gør om et par dage.

Et af problemerne med gulvet som det ser ud nu, er at det har en nærmest mælkeagtig hvid/gullig farve, som ser kunstig ud, og som vi er nervøse for at den nye behandling også kan komme til at bære præg af.

Så mit spørgsmål til jer er: hvis I skulle have afhøvlet jeres fyrretræsgulv, ville I vælge at få det behandlet med enten 3 x hvid lak, eller klar lak (og gerne hvorfor, evt ud fra erfaringer) ?

- Vi hælder stadig mest til den hvide lak for at få lyse gulve, omvendt tænker vi den klare lak giver et mere 'træagtigt' gulv.

Mvh.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lakeret fyrretræs gulv er hvad der er i mange lejligheder i "sociale boligbyggerier", hvilkeer ganske fint lyse IMO.
Det gullige kommer sikkert pga forkert for-behandling af træet, så harpix og evt. nikotin i trået misfarvr de hvide pigmenter.

I mine øjne er alt det hersens "moderne" "hvid i hvid i hvid i hvid........" afskyeligt.
Få for pokker da lidt farve ind, hvilket du kan få med klar-lakken, og fyrretræet er OK lyst i sig selv når det er klar-lakkeret.

 

Tak for input.

Har studeret gulvmandens hjemmeside, og hvis gulvene skal være lyse/'hvidlige' ser det ud til at blive pænest med lud - men nu er vi interesserede i lak pga. vedligeholdelsen, og her ser den hvide lak lidt ud som en hinde.

Så det kan godt være klar lak er sagen alligevel...

Andre der har input?
Du får det pæneste "hvide" udseene ved af give gulvet en indfarvning med hvidlud, også lakere 3 gange efterfølgende. fremfor af få lagt hvidlak på, da den hvide lak får gulvet til af se plastik agtig ud.
Nu springer jeg lige ind med supplerende spørgsmål til gulv-folket

Hvad med lud og 3 gange hvid olie? Er det ikke nemmere at holde end lak?

Jeg kan personligt godt lidt hvid-i-hvid-i-hvid. Det er nok også efter at have boet på kollegie og efterfølgende lejlighed i mange år, hvor gulvene altid er blevet pis-gule efter nogle år. Det er simpelthen så irriterende at se på. Lyse gule gør bare noget godt for rummet, så kan man altid smide noget farve på væggene, hvis det nu skal være
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis