Stiga villa

Hej har købt mig en gammel stiga villa med frontklipper 😀
Problemet er at den ikke vil starte når jeg drejer nøglen i start possition sker der intet bortset fra startrelæet klikker men sætter jeg strøm direkte på moter og stel starter den fint er det så startrelæet der er færdig ? Ser ud til alle sikkerheds kontakter er fjernet og lavet en lus istedet kan det have en rolle 😀 vil helst ikke ofre et startrelæ hvis det ikke er nødvendig 😀
På forhånd tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan måle om der er spænding på startrelæet. det kan jo være en af lus'ne er dårlige eller der mangler en. Normalt kan de kun startes hvis den står i N, da der sidder en kontakt i gearkassen. Det kan også være en dårlig stelforbindelse et sted

Nu kommer det an på hvilken model af Stiga Villa du har.

Men normalt skal man træde bremsen ned (den pedal i venstre side) for starteren vil trække. Måske den switch ikke er luset ???  

Ellers kan du måle tilbage fra starteren for og finde ud af hvor forbindelsen svigter. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har desværre ingen måler 😟
Så vidt jeg kan se er der ingen kontakt ved hverken sæde eller bremser gearkasse switchen virker nok ikke der det er det eneste sted der er lavet en lus
Når jeg drejer nøglen klikker relæet (nærmest banker kan mærke det på batterikassen) hvilken model det er ved jeg ikke står ikke andet end stiga villa på plastik kassen 😀
Har haft samtlige stelforbindelser af og renset 😀
Det jeg finder underligt bortset fra den ikke vil starte er at der fra motoren kommer tre kabler hvor kun de to er i brug vil jo mene en er til tændingen og en til lader men hvad er den tredje ?(udover batteristel ledningen )
Du skal sætte en ledning direkte på det lille stik på startrelæet og så derfra på +på batteri. Hvis den så ikke starter. Er det relæet

Ellers kan du finde tegninger http://e-maskiner.dk
Annonce
Hej det er vist gået lang tid siden sidst men har først haft tid nu 😩
Har ikke lige prøvet at sætte en ledning på relæet som du skrev men har skiftet relæet med det samme resultat relæet klikker !
Tænker om batteriet kan være tilpas slidt til det ikke sender nok kraft igennem til at slå starteren rundt og kun få relæet til at klikke ?
Er det muligt
Mvh Rene
Hvis du kan måle spænding på batteriet, skal du også kunne måle spænding over startmotoren når du starter.

Så kan det godt være batteriet ikke har nok ampere til at drive startmotoren, men det løse ved at lade op eller købe et nyt batteri.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Skrevet af Rene1 på 09-04-2016 20:45
Hej det er vist gået lang tid siden sidst men har først haft tid nu 😩
Har ikke lige prøvet at sætte en ledning på relæet som du skrev men har skiftet relæet med det samme resultat relæet klikker !
Tænker om batteriet kan være tilpas slidt til det ikke sender nok kraft igennem til at slå starteren rundt og kun få relæet til at klikke ?
Er det muligt
Mvh Rene

Råd, sæt en lille lader på batteriet en halv dag og prøv og start med den tilsluttet.

Men ellers, hvis relæet klikker og ingenting sker, er det højst sansynligt startmotoren der er stået af. Tag starteren med til din redervedelsforhandler og lad ham måle på den før du laver et nyinkøb.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har et bilbatteri hvis jeg sætter startkabler på og sætter dem på stel og plus på starteren så starter motoren uden problemer !
Starteren må jo ikke fejle noget , havde batteriet til at lade en 4-5 timer igår !
Der hvor jeg undre mig er at jeg kan måle strømmen hele vejen rundt som den skal men når jeg drejer tændningslåsen sender den strøm ud i ledningen til relæet men sætter ledningen på relæet ken jeg ikke måle strøm i ledningen ???
Skrevet af Rene1 på 10-04-2016 09:34
Jeg har et bilbatteri hvis jeg sætter startkabler på og sætter dem på stel og plus på starteren så starter motoren uden problemer !
Starteren må jo ikke fejle noget , havde batteriet til at lade en 4-5 timer igår !
Der hvor jeg undre mig er at jeg kan måle strømmen hele vejen rundt som den skal men når jeg drejer tændningslåsen sender den strøm ud i ledningen til relæet men sætter ledningen på relæet ken jeg ikke måle strøm i ledningen ???

Ja ok. Hvis der ikke kommer spænding til starteren og relæet klikker skal du skaffe strøm på den ledning der går fra relæet til batteriets + pol. Det er ikke umuligt der sidder en sikring i ledningen og den er defekt.

Men det er stadig nemmest og hjælpe dig, hvis jeg ved hvilken type af Villa'erne du har. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis