regne watt forbrug ud

Hej Alle sammen.

Jeg skal have en vandvarmer, men er i tvivl om hvordan jeg kan regne strømforbruget ud. Der er jo ikke nogen tvivl om at det er dyrt, men jeg har ikke andre muligheder.

Jeg har kigget på denne:

http://www.vvs-shoppen.dk/metro/metro-el-vandvarmer-160-liter-345121760/

Der står følgende:
"Vandvarmerne leveres som standard med et universal varmelegeme på 3 kW/400 volt, og kan uden ændringer tilsluttes 230 volt. Effekten bliver da 1 kW. Kan også leveres med 2 kW/230 volt."

Jeg tænker det skal tilsluttes 230 volt. Men hvad betyder "effekten bliver da 1kW". Jeg læste at det så tog 9 timer at varme op. Men udfra de informationer hvordan kan jeg så regne ud hvor meget den egentligt koster at have kørene på et år?

Jeg læser eks. på alle mulige sider at en sparepære bruger 5w. Men er det i timen, eller hvordan kan man omregne det, så man ved hvad 5w koster. Ligeledes med vandvarmeren. Der står på linket:
"KW/V: 3 / 400 Metro cabinet vandvarmer 160ltr"
Hvordan kommer jeg fra w til pris, og hvordan kommer jeg fra KW til pris?

Håber i forstår hvad jeg mener, ellers skal jeg nok prøve at tydeliggøre det lidt mere.

Kh Julie

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du tilslutter vandvarmeren til 3*400V får du 400*1,73*Amperr=3000W
Når du tilslutter til 230V har du ikke længere 3 faser men kun 1,og deraf reducerer du effekten med kvadratroden af 3 2 gange (400 vs. 230V og såpådet ikke er tre-faset) =>1000W for det samme sæt varmelegemer

Hvor mange kWh du kommer tilat bruge på årsbasis, kommer an på MANGE ting, for at nævne et par stykker:
Volumen af varmt vand brugt
kører du aktiv cirkulering (så rørene er konstant opvarmet) eller kun ved forbrug der kommer varmt vand ud i rørene
er dine varmtvands rør isoleret (nok)
Slukker du for vandvarmeren når du er på weekend/ferie i sommerhuset, eller hvis det er i sommerhuset, om du husker at slukke den når du er hjemme i huset/lejligheden.

 

Skrevet af Juliemusen på 23-07-2015 21:07

Hej Alle sammen.

Der står følgende:
"Vandvarmerne leveres som standard med et universal varmelegeme på 3 kW/400 volt, og kan uden ændringer tilsluttes 230 volt. Effekten bliver da 1 kW. Kan også leveres med 2 kW/230 volt."

Jeg tænker det skal tilsluttes 230 volt. Men hvad betyder "effekten bliver da 1kW". Jeg læste at det så tog 9 timer at varme op. Men udfra de informationer hvordan kan jeg så regne ud hvor meget den egentligt koster at have kørene på et år?

Jeg læser eks. på alle mulige sider at en sparepære bruger 5w. Men er det i timen, eller hvordan kan man omregne det, så man ved hvad 5w koster. Ligeledes med vandvarmeren. Der står på linket:
"KW/V: 3 / 400 Metro cabinet vandvarmer 160ltr"
Hvordan kommer jeg fra w til pris, og hvordan kommer jeg fra KW til pris?

Håber i forstår hvad jeg mener, ellers skal jeg nok prøve at tydeliggøre det lidt mere.

Kh Julie

Når der står, at effekten er 3 kW ved 400V, vil effekten blive 1kW ved 230V. Det skyldes forholdet mellem de 400V og 230V, som er kvadratrod 3. Når spændingen bliver sænket, bliver strømmen også sænket, derfor bliver effekten reduceret til en 1/3, når et 400 volt varmelegeme bliver tilsluttet 230V. Hvis du ikke kan få tilsluttet til 400V, to faser, kunne du vælge modellen med 2kW.

Hvad det koster, at have tilsluttet, er næsten umuligt at beregne uden at kende antal timer, vandvarneren er i drift. Men lad os sige at du har købt modellen med 2kW varmelegeme. Så vil forbruget være 2kWh for hver time. Det vil sige forbrug i kW x antal timer. Prisen for drift i 1 time er så 2kWh x 2,30kr. (hvis kWh prisen er 2,30kr.).

Med hensyn til din 5W pære så er forbruget 5Wh eller 5Wh/1000 =0,005 kWh. prisen er så 0,005kWh x 2,30 kr.= 0,0115 kr./h

 

 


fase
Til sammenligning:

Vi er to personer i huset og bruger ca. 3 kWh til varmt brugsvand per dag (målt om sommeren når fyret er slukket). Vi har ingen brugsvandscirkulation og vores 110 l Metro beholder er placeret i bryggers. Én kWh koster jo ca. 2 kroner.

Hvor mange W varmelegemet er på betyder i princippet ikke noget for hvor mange kWh du kommer til at bruge. Det betyder kun noget for hvor lang tid beholderen er om at varme op (og dermed hvor mange bad der kan tages inden for "kort" tid - sammenholdt med beholderstørrelse selvfølgelig)
Vi har nøjagtig sådanne en vandvarmer, dog sat til 400 volt.
Hvis det var mig ville jeg ikke sætte den til 230 volt for med 160 liter vil det tage en evighed at varme op..
Så hvis du ikke kan få 400 volt på den så gå efter et 2 kw varmelegeme.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej.

Vi har før været 4 om en 110l metro combi. Jeg vi mene at der skal være mindst to teenagedøtre for at en 160l er nødvendig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis