Male stern på bagsiden - skal, skal ikke

Hej,

 

Jeg skal opsætte ny stern og er ved at male den. Ville I give træbeskyttelse på bagsiden af en trykimpræneret stern, som jo ikke ser dagens lys?

 

/Henrik

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Giv det en gang grundingsolie på bagsiden, så er det rigeligt.
Men det er ikke nødvendigt...
Skrevet af kjaerbye på 21-07-2015 08:55

Hej,

 

Jeg skal opsætte ny stern og er ved at male den. Ville I give træbeskyttelse på bagsiden af en trykimpræneret stern, som jo ikke ser dagens lys?

 

/Henrik

 

Ja.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er så lille en udgift, at det er da bare at gøre det 110% i orden..
Vi fik for nogle år siden "tilbud" på at fikse en gavl + lidt andet træværk.. kun opsat - så kunne jeg selv behandle det efterfølgende..

Det pissede mig helt af...

Jeg endte med at lave det hele selv..
nedrivning af gammelt træ - indkøbe materialer/ male/beskytte nyt træværk (begge sider)/ lave mere end tilbudt(meget mere) og jeg regnede det hele igennem, så havde jeg holdt en "farvet timeløn" på 600,- plus...
(og jeg er ikke håndværken indenfor det fag....!) Det er simpelthen useriøst, det som man bliver præsenteret for, nogle steder.. :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg vil sige at det er fuldstændig unødvendigt at male bagsiden.

Trækonstruktioner laves altid med mulighed for ventilation da der ellers er risiko for ophobning af fugt med dertil hørende risiko for råd og svamp. Maling på begge sider af et bræt vil jo netop gøre det sværere for brættet at komme af med det vand der uundgåeligt vil komme ind.

Endvidere dersom det ikke rammes af sollys nedbrydes det ikke i overfladen af det og imprægneringen af træet fra fabrikken er bedre end noget man selv kan gøre derhjemme.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 21-07-2015 22:38
Jeg vil sige at det er fuldstændig unødvendigt at male bagsiden.

Trækonstruktioner laves altid med mulighed for ventilation da der ellers er risiko for ophobning af fugt med dertil hørende risiko for råd og svamp. Maling på begge sider af et bræt vil jo netop gøre det sværere for brættet at komme af med det vand der uundgåeligt vil komme ind.

Endvidere dersom det ikke rammes af sollys nedbrydes det ikke i overfladen af det og imprægneringen af træet fra fabrikken er bedre end noget man selv kan gøre derhjemme.

/BOFH

 

Men et brædt der er "lukket" på den ene side og "åben" på den den anden VIL slå sig, når fugten kommer

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Der er mange meninger om dette kan jeg se. Og meningerne er delt 50/50, så ikke nemt at tage en beslutning :-)

Jeg har besluttet ikke at male, da udhængsbrædderne (som har siddet i 35 år) kun er malet på ydersiden - og ikke er trykimprænerede - er i meget fin stand.

Tak for input

/Henrik

Det er vejr påvirkningen der gør at det forgår, især solen næsten "brænder" udtørrer og vindridser (revner) og så er nedbrydnings processen i gang.

Der er stor forskel på kvaliteten af tryk-imp. nogle er "kun" imp. i overfladen & modsat.

Springer du over hvor "gærdet er lavest" har du nokt besværet x år.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også