Starttip til TIG-svejsning ? (MTE 320 med køler CTU3000)

Jeg har set en del på

https://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks

hvor jeg har lært 3 vigtige ting at iagttage: 1) hold den rigtige vinkel 2) ikke for lang lysbue 3) hold tilsatsmaterialet INDE I argonskyen.

Men jeg har alligevel nogle problemer:

A) Min spids på elektroden forsvinder efter ganske få svejsninger

B) Jeg kører med en kop nr. 6 og en 2,4 elektrode - hvor langt skal elektroden stikke ud ?

C) hvordan aflæser jeg AMP samtidig med jeg svejser - min strømregulator går trinløst fra 0-10, men hvad svarer det til i amps - det kan jeg jo ikke se på tallene SAMTIDIG med jeg svejser - hvordan gør I det ?

 


Mvh
KSor, Århus V
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Jeg ´kender ikke fabrikatet, men ud fra tidligere erfaring siger dine oplevelser mig...
A: Du burger for lidt beskyttelsesgas (Argon eller blandingsgas (jeg selv brugte en blanding - husker ikke lige hvilken)
B: Jeg vil sige max. 10mm
C: Følelse... det skal smelte, som varmt smør.. ellers er det forkert ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af GardenGirl på 20-07-2015 17:04
Hej,
Jeg ´kender ikke fabrikatet, men ud fra tidligere erfaring siger dine oplevelser mig...
A: Du burger for lidt beskyttelsesgas (Argon eller blandingsgas (jeg selv brugte en blanding - husker ikke lige hvilken)
B: Jeg vil sige max. 10mm
C: Følelse... det skal smelte, som varmt smør.. ellers er det forkert ;-)

A) jeg har den indstillet så kuglen ligger mellem 5 og 10 liter/min

B) Der har jeg 3-4 mm

C) Det jeg tænkte på var nu AFLÆSNING af amp-meteret - hvordan gør I det ?

Man kan jo ikke gøre det medens man svejser og skal jeg sammenigne med andre, er jeg jo nødt til at angive et ANTAL AMP (aflæst på amp-meteret !) og ikke bare en indstilling mellem "1 og 2".

 

 

 


Mvh
KSor, Århus V
Hvis du ikke kan lokke konen, eller andre til at kikke, så kan du jo stille et kamera/mobil op, og så få noteret hvad de enkelte trin giver i ampere.
Min har ikke amperemeter, men her står amperene på maskinen.

Hvad svejser du i er det alu får du en kugle på spidsen, og argon omkring 18 l/min, og ca 35 amp pr mm  


 

Skrevet af je__ns på 20-07-2015 18:37
Hvis du ikke kan lokke konen, eller andre til at kikke, så kan du jo stille et kamera/mobil op, og så få noteret hvad de enkelte trin giver i ampere.
Min har ikke amperemeter, men her står amperene på maskinen.

Ja, det er jo en mulighed

 

 


Mvh
KSor, Århus V
Annonce
Skrevet af blackbird på 20-07-2015 18:45

Hvad svejser du i er det alu får du en kugle på spidsen, og argon omkring 18 l/min, og ca 35 amp pr mm  

Ja, det er sådanne tommelfingerregler jeg efterlyser

 

 


Mvh
KSor, Århus V
Hej Ksor.
Når dit svejseværk kan give 320A, og din justeringsmulighed går fra 1-10, så er en tommelfingerregel at 10=320A 5=160A osv.

Nu nævner du ikke om det er alu, eller jern du svejser i, for er det alu skal værket stå på AC, og det er ikke nødvendigt at spidse elektroden, da den hurtig vil blive rund pga varmen.
Er det jern, rustfrit, kobber eller andet du svejser i, så skal værket stå på DC og elektroden spidses.

Gasflow på 6-8L/min lyder meget passende, helst ren argon, IKKE blandgasser der indeholder Co2.

Hvis du får dyppet elektroden i smeltebadet, så svinder der lidt af den, og slibningen bliver skæv, så der skal slibes igen.

Det kan være du svejser med for mange A i forhold til elektroden, derfor den "forsvinder.

Mvh
Mikael
> Michael

Ja, jeg har haft konen til at se på amp.meteret medens jeg svejsede, og det ser ud til at passe som du siger - de 320A deles liniert ud op de 10 inddelinger.

Jeg har både DC og AC på svejseren, og jeg vil kunne svejse i både alu og andet, og jeg er klar over at ale skal det være AC.

Gasflow har jeg prøvet at variere, men er kommet til at stille kuglen mellem 5 og 10, og det er vel også det du skriver.

Der er nok en tendens til at jeg svejser med for mange amp, so det er rettet.

Tak for dine gode råd !

Mvh
KSor, Århus V
Hej Ksor.

Har selv haft en MTE320, så vidste godt den både kan svejse med AC og DC.
Det er egentlig en udmærket svejser, selvom den er lidt stor /uhandy at flytte rundt med.

Det jeg mente med AC, var at når du svejser med AC vil spidsen forsvinde uanset om du sliber den eller ej, så derfor er det ikke nødvendigt at spidse elektroden når der svejses AC. Kun ved DC svejsning man spidser elektroden.

Fortsat god svejsning, og god weekend :-)
Skal det være rigtig fint skal man vel slibe spidsen i en meget stump vinkel, når det er aluminium, men ja der kommer hurtigt en kugle på, så vel næppe umagen værd at slibe.
Fik du løst problemet med den springer sikringerne når du starter den op?
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis