Udskifte radiatorer i stue med gulvvarme

Vi har et parcelhus fra 1984. Vi skal i gang med at udskifte gulvtæppet i stuen med trægulv (lamelparket). I samme forbindelse overvejer vi så at udskifte den nuværende opvarmning, der består af 2 radiatorer, med gulvvarme i stedet.

Gulvet under tæppet er støbt betongulv. Jeg ved at man kan lægge varmeplader med varmeslanger, men det vil forhøje gulvet mere en ønskeligt (16 mm + trægulvet). Man kan vel også rille i beton'en til varmeslangerne?

Men skal der trækkes helt nye rørføringer ud til teknikrummet (hvilket vil være ØV, hvis andre gulve som køkken, gang mv så også skal brækkes op - her er nemlige nyere klinkegulve), eller kan man genbruge de rørføringer, der går til de nuværende radiatorer? 

Stuen er ca. 34 m2 og der er 2 radiatorer - en stor dobbeltplade under 3 vinduer og en enkeltplade under et "standard" vindue på modsatte væg.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lige undersøge om dit gulv er tilstrækkeligt isoleret, ellers kan det blive dyrt med gulvvarme.
Jeg ved ikke om du kan bruge de eksisterende rør, men det er da ikke umuligt.
Tjek også om vægge og loft er ok isoleret - det kan blive træls med gulvvarme ellers..
Vi har et vennepar, der er på spanden efter en gulvvarmeløsning... der kan simpelthen ikke komme nok varme i rummene, fordi gulvvarmen kører lavere i temperatur. :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tjek også om vægge og loft er ok isoleret - det kan blive træls med gulvvarme ellers..
Vi har et vennepar, der er på spanden efter en gulvvarmeløsning... der kan simpelthen ikke komme nok varme i rummene, fordi gulvvarmen kører lavere i temperatur. :-(
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er ingen tvivl om at det nok skal på 2 strenge. Jeg ville kontakte en vvsér for at få et tilbud og samtidig ser han efter om der er mulighed for at kunne gøre det uden du skal til at ødelægge alt og jeg vil ikke tro at det koster dig noget at sige nej tak bagefgter
Jeg vil også sige at jeg kender flere der kun har gulvvarme, men egentlig også gerne ville have haft et par radiatorere til at hjælpe med varmen, da gulvvarme er meget anderledes og arter sig på en anden måde og samtidig er så store arealer som du har ikke lige noget der kan varmes op på et par timer hvis der skulle blive koldt og du skal have mere varme, men det kan en radiator.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis