Nyt terrændæk og kabler?

Hej

Vi er ved at bryde de fleste af gulvene i vores nykøbt hus fra 1954, op for at efterisolere og etablere gulvvame.

Konstruktionen bliver nogenlunde sådan.

  • 100mm lecasten som afretning (overskud fra et andet rum)
  • 300mm flamingo (2x150mm)
  • 70-100mm beton med to lag rionet og vandbåren varme.
  • Afslutning med klinker og parket

Nu vil vi så gerne sikre os at der er rigeligt med strøm og netværk rundt om i huset, og der er det vel nærliggende at tænke dette igennem inden man bygger gulvet op igen.

Spørgsmål:

  1. Hvilke typer installationsrør må/bør man benytte?
  2. Hvilket lag skal de ligge i  - sammen med varmeslangerne i betonen eller længere nede?
  3. Hvor føres installationsrørene bedst - langs med væggene eller i lige træk fra A til B?
  4. Hvilken strategi har I andre benyttet jer af eller overvejet, i en lignende situation?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mjensen på 16-07-2015 12:34

Hej

Vi er ved at bryde de fleste af gulvene i vores nykøbt hus fra 1954, op for at efterisolere og etablere gulvvame.

Konstruktionen bliver nogenlunde sådan.

  • 100mm lecasten som afretning (overskud fra et andet rum)
  • 300mm flamingo (2x150mm)
  • 70-100mm beton med to lag rionet og vandbåren varme.
  • Afslutning med klinker og parket

Nu vil vi så gerne sikre os at der er rigeligt med strøm og netværk rundt om i huset, og der er det vel nærliggende at tænke dette igennem inden man bygger gulvet op igen.

Spørgsmål:

  1. Hvilke typer installationsrør må/bør man benytte?
  2. Hvilket lag skal de ligge i  - sammen med varmeslangerne i betonen eller længere nede?
  3. Hvor føres installationsrørene bedst - langs med væggene eller i lige træk fra A til B?
  4. Hvilken strategi har I andre benyttet jer af eller overvejet, i en lignende situation?

1. Du bør bruge stive rør - de er ikke så sarte som korrugerede rør og flytter sig ikke så nemt. Der skal så bruges en bøjefjeder når der skal laves bøjninger på dem. Færdige bøjninger er i min optik No-go i skjult installation. Man skal/kan lave meget blødere bøjninger  end dem. Det er også nemmere at trække kabler i stive rør og de kan rumme tykkere kabler. Der fås også kabler, der er beregnet til nedstøbning i vibrabeton uden rør. Det ville jeg dog aldrig gøre i tilfælde af der skulle ske en skade på kablet.

2. Det er for længe siden jeg har lavet installationer i huse til at jeg vil rådgive om det 

3. Langs væggene i min optik - skulle der gå noget galt er det nemmere at finde dem. Det gjorde vi da jeg arbejdede som " huselektriker "

God fornøjelse - elektrikeren ved nu nok hvordan det gøres 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis