Save i 45 grader vinkel

Hejsa

Nok et rimeligt basalt spørgsmål. Men hvordan saver man i en 45 grader vinkel. jeg vil gerne lave en ramme ligesom denne, som vel kræver det er rimeligt lige i den 45 grader vinkel. Jeg har ikke en masse el værktøj til det, så tænker om man ikke kunne gøre det let med en god gammeldagssav og målebånd, eller noget i den stil?

https://billedeupload.dk/?v=YkZyE.jpg

(jeg kan ikke få hypetlinket til at virke med funktion når man opretter spørgsmålet, beklager)

mvh Mads

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det letteste er vel en skærekasse eller en geringsav:
http://www.harald-nyborg.dk/20390/skaerekasser
http://www.harald-nyborg.dk/p1144/geringsanlaeg

Men ellers kan man selvfølgelig godt bare strege op, hvor man skal save, og skære det med en almindelig sav.

Men det kræver jo egentligt også at træet ikke er særligt bredt. Hvad så hvis man havde et stykke træ der var 20 cm bredt. Men det med at strege op... Man kan jo godt lave 2 punkter og sætte en streg mellem dem, men det giver jo ikke en 45 graders vinkel.
Skrevet af McDuck4 på 07-07-2015 10:31
Men det kræver jo egentligt også at træet ikke er særligt bredt. Hvad så hvis man havde et stykke træ der var 20 cm bredt. Men det med at strege op... Man kan jo godt lave 2 punkter og sætte en streg mellem dem, men det giver jo ikke en 45 graders vinkel.

Hvis nu dit brædt er 20 cm. bredt, gør du det, at du bestemmer, hvor de 45 grd. skal være. Så fatter du din vinkel og blyant, trækker en streg tværs over brædtet. Flyt nu vinklen 20 cm. (eller brædtets bredde) og træk en streg tværs over brædtet. Dernæst trækker du en streg diagonalt mellem de tegnede streger og du har en vinkel på 45 grd. Hvis nu stregerne ikke skal være synlige, nøjes du med at markere yderpunkterne.

 

 

 


fase
Skrevet af McDuck4 på 07-07-2015 10:31
Men det kræver jo egentligt også at træet ikke er særligt bredt. Hvad så hvis man havde et stykke træ der var 20 cm bredt. Men det med at strege op... Man kan jo godt lave 2 punkter og sætte en streg mellem dem, men det giver jo ikke en 45 graders vinkel.

Det kræver bare du har et godt øjemål og save i smig med en fuksvans. 

Seriøst, skal du købe en håndrundsav, bordrundsav eller en kap & geringssav, alle typer kan sættes til at save en pind i op til  45 graders smig. Håndrunsaven/bordrunsaven kan du lave så langt et snit med du orker mens kapsaven er begrænset af sit udtræk.

Glemte helt en el-stiksav og en el-bajonetsav også kan sættes op til at skære i smig. De er dog en "smule" svære og styre da klingen let bøjes sidelæns så vinklen på savsporet ikke passer mere.

God fornywelse med saveriet.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
De fleste fuksvanse har en 90* og en 45* vinkel på håndtaget tilsamme formål.
Håndtaget ligges an mod den relevante vinkel, og "nakken" (modsatte side af tænderne) bruges til at tegne den relevante vinkel-streg.

 

Jeg takker rigtig mange gange for hjælpen. Det hjalp rigtig meget
Jeg takker rigtig mange gange for hjælpen. Det hjalp rigtig meget
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis