"Nedlægge" armatur

Hej alle.

Jeg har for nylig skrottet et gammelt spa-bad. Der hvor det stod er vi tilfredse med blot at have det ekstra gulvplads ind til videre. Nu stikker der blot et gammelt armatur ud ad væggen i en irriterende højde, som jeg godt kunne tænke mig at slippe for. Jeg vil dog ikke udelukke muligheden for på et senere tidspunkt at placere et alm. badekar samme sted.

Vandet til hele badeværelset bliver fordelt til håndvask, brusebad og (ex-)spa-bad fra loftet via en fordeler med pex-rør ned i væggene til hvert sted.

Må man bare pille armaturet af og sætte "propper" på (i mangel af det korrekte udtryk), eller skal vandet ned til spa-badet lukkes af ved fordeleren oppe på loftet?

... Og må man overhovedet gøre den slags selv?

Mvh
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan sagtens sætte propper i. Det er meget almindeligt ved nye huse, så der er tryk på anlægget men armatur kan monteres efter maleren har været der. Husk at lukke for hoved hanen inden.
Om man må selv gøre det, ved jeg ikke, men det må man sikkert ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg forestiller mig, at man risikerer stillestående vand i rørene og frygter lidt udvikling af listeria og lign. (Der så måske vil udvikle sig baglæns op til fordeleren og ud i de øvrige armaturer)? I så fald er der ingen tvivl om, at jeg må have cuttet forbindelsen oppe ved fordeleren.

Jeg spørger mest herinde fordi jeg ikke har en VVS'er jeg har tiltro til vil sige, at jeg selv må lukke af, hvis jeg må.

Du må ikke selv gøre det. Ud over at skifte et eksisterende blandingsbatteri, må man stort set ikke lave noget med brugsvand selv.

Men det burde være helt uproblematisk at skrue en prop på i stedet for rørene ved din fordeler. Så slipper du for bekymingen om stillestående vand.

Jeg har nu også hørt det med stillestående vand/blinde rør fra min vvs'er.

Vi havde et blindt rør på 2,5 mtr, i kælderen, der tidligere havde forsynet et wc i stue plan, hvor vvs'eren sagde at det var klogt at få det fjernet (da der aldrig ville komme et wc igen der).

I dit tilfælde ville jeg finde ud af hvor det eventuelt kan "pilles" fra og så lige få en vvs'er til at gøre det. Han/hun klarer det på et øjeblik, så det er dårligt værd at rode med selv  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også