Havelamper - korresopondance + relæ??

Hej!

Jeg har en laaaang havegang/trappe med 8 havelamper. Installationen er med relæer i tavlen og med en kip-afbryder i hver ende (ved indgang og ved hus)

Jeg vil nu ændre det så der sidder en sensor ved indkørslen!

Men når vi så skal UD af huset, så tænder vi lyset ved afbryderen i huset, men hvordan afbryder man så ved indkørslen??

Kan det laves så sensoren "trikker" og holder lyset i nogle minutter og herefter slukker eller....???

Mvh

John

 

 


IMHO
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kunne jo sættes 1 sensor op både ved indkørsel samt ved hus
Jo, men problemet er at jeg skal have en sensor der kun "kipper" d.v.s. trækker relæet og tænder lyset...næste gang der trykkes på kip-afbryderen eller sensoren aktiveres skal relæet "afbrydes" og lyset slukke?!!

IMHO
Hejsa.

Nu er jeg selv elektriker og kan da godt se det er den nemmeste måde at gøre det på, ikke at sige det er den bedste. Man kan få PIR følere der er lavet til kip-relæer, men kunne ikke finde nogen til udendørs brug desuden lå prisen på ca 800 kr. Man kunne måske bruge en helt alm. PIR også sænke den til kortest tid, Harald skriver fx 3 sek. på deres. Det ville fungere på samme måde som hvis du holdte afbryderen inde i 3 sek. Om dit kip-relæ har godt af det i længden ved jeg ikke?

Ved dog af erfaring at de ikke er glade for spænding konstant i længere tid, så er det byt til nyt.
Erstat kiprelæet med en timer. Sæt sensorens udgang sammen med udgangen fra timeren.
Så kan du fortsat betjene lyset fra afbryderen, og sensoren holder lyset tændt vha. den indbyggede timer i sensoren, når den aktiveres.

Den med at sensor kun giver 3 sekunder eller kipper, virker ikke. Det er ok hvis du tænder hver gang inden du kører ud. Men det kan meget let komme i Utakt.
Lad os sige at du har tændt, og sensor ikke bliver påvirket fordi det er for lyst (lux) Så bliver lyset først slukket når du kommer sent hjem. Og det var jo netop der du havde brug for lyset. Eller der går en mand/hund forbi på fortovet, og tænder. Så har du samme situation.

Den med timer er bedre. Så får du f.eks. 5 minutters lys ved start fra afbryder. Og lys en tid ved påvirkning af sensor (time knap på sensor) Og det kræver sikkert ikke flere ledere end du har, idet sencor gårdirekte på lampe tændledning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja selvfølgelig er den løsning bedre, jeg gav ham bare en løsning ift. kiprelæet.
Mange tak for alle jeres input - det lyder ikke godt med 2-3 sek. spænding på kip-relæet, som er +20 år gammelt! Jeg tror jeg går efter en "kip-timer" - nu må jeg prøve!

IMHO
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis