Snedker samlinger på terrassebrædder

Jeg skal til at lægge terrasse brædder, og synes egentlig det kunne være sjovt at lave nogle lidt spændende samlinger af brædderne.

For eksempel kommer to brædder til at møde hinanden i 90 grader i hjørnerne. i stedet for bare at save begge to i 45 grader, så kunne det være interessant at lave en lidt anderledes samling.

Jeg har siddet og kigget lidt på snedkersmalinger, men jeg er lidt usikker på om det giver mening at prøve på en terrasse, da træet jo vil stå og arbejde o takt med vejret.

Så der er egentlig to spørgsmål:

1: Kan man godt lave snedkersamlinger i lærketræ, når det skal stå udendørs?

2: Har I nogle gode idéer til hvilke samlinger der evt kunne bruges til hhv. 90 graders samling, og der hvor brædderne forlænger hinanden.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er en snedkersamling ?

Alle de samlinger du viser der, ville jeg ikke anvende udendørs, da som du selv er inde på så arbejder træet og vil enten ødelægge din fine samling eller gabe andre steder. 

jeg ville holde mig til 45 graders samling, eller forskudt samling ala sildeben. 

Skal det være rigtigt fint, så kan brædderne også lægges med dyvler der er konkave istedet for skruer 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kunne måske lave en not/fer samling i dine 45 gr lad feren sidde løst i uden at lime. "du kan med fordel bruge en overfræser til at lave denne not og tilpasse feren"

Om jeg har forstået dit ? rigtigt.

(så de kan arbejde lidt når de får fugt eller tører ind)

Feren skal passe godt uden for meget "slup" om du forstår.

Eller en' lamelfræser (ovale fisk) Lemmello elller lign. Du kan fræse en lang slids i dit 45 gr. snit og lave en fisk som passer i størrelsen.

Har en billig fra HN den har jeg brugt rigtigt meget, sæt evt 2 stk i. (om du har et bredt terrasse brædt på F.eks. 5" og skærer 45 gr. snit får du et ret langt stykke hvor du sagtens kan anbringe et par af disse.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis