gammelt loftudtag

Hej jeg har lige sat min loftlampe op i stuen, så skulle jeg til at sætte en loftlampe op i gangen, men har aldrig set et loftudtag som dette og blev derfor forvirret.
Jeg håber det nogen der kan fortælle om det loftudtag er ulovligt?
Eller hvordan jeg skal sætte min lampe op her.
Tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selve rosetten er lovlig. De to ledninger du kan se, burde gå ud til hver deres messing-dims i siden, og have været skruet fast hér.

Herfra skal du så have en stump lampeledning. En leder i hvert af de andre huller i messing-dimserne. Lampeledningen skal i gennem låget til dåsen, og fastgøres i den træksikring, der er i låget. Herfra skal lampeledningen videre til din lampe.

MEN: De gamle stofledninger, som der er i det udtag, er enormt medtaget. Der burde være stof om kobberet helt ud til messing-dimserne. Som de er nu, er der ret stor fare for, at der sker en kortslutning - især når du skal skrue dækslet på, kan du let komme til at skabe en korslutning, hvis kobberet fra de to ledninger, kommer til at røre hinanden eller ved det metalrør, de er trukket igennem.
Jeg ville få udskiftet stofledninger med nogle nye.

Lampeudtaget er fint nok , men jeg ville hurtigst mulig få en elektriker til at trække nogen nye ledninger , inden huset brænder ned.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Velkommen til LDS
udtaget er god nok men som de 2 skriver så er ledninger ikke gode. Men ligefrem ligge vågen i nat på grund af brandfare det er lige at stramme det lidt. Der sidder sikringer der burde slå fra hvis det går galt. Men ok risiko er der, men det er der mange steder uden at der sker noget. Og med gammel stofisolering, bliver isolering dårligere jo mere man rører ved det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hold da ad-bad De ledninger ville jeg som det første skifte, de er en kortslutning der venter på at ske.
Hvad lampeudtagets lovlighed angår, så komme det lidt an på hvornår det er monteret. Hvis det er nyt er det ulovligt. Det mangler en bagplade så der ikke er direkte åbent til træet på bagsiden.
For mig ser det dog ud som om at det er en del at del gamle installation i hvilket tilfælde den er god nok som den er.
Jeg har vedhætet et billede af bagpladen jeg snakker om der er til de nyere udløbsrosetter.
 


-Roxtaf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis