Dør går på inderst

Hej LDSere

I den lejlighed vi er ved at sætte i stand kæmper jeg lidt med en dør der har flere forskellige problemer.

(Det er en gammel afsyret fyldningsdør, som vi har renset (for nikotin osv) og grundet med stop primer.)

Nu har jeg så sat hængslerne på igen og forsøgt om den faktisk virker. Og ikke, uventet, er der nogle problem

Den hænger (dørblad går mod gulv.)  Det planlægger jeg at afhjælpe med hængselringe.  

Men til min forbløffelse, går den også på inderst i hængselsiden. (Forbløffelse, fordi den umuligt kan have kunnet lukket før. (Den har nok stået helt åben i de seneste 10 år - gætter på at den tidligere beboer ikke har haft den lukket nogen sinde.)


Det må være fordi hængslet sidder forkert - evt for langt inde?

Nogen der har gode ideer til at afhjælpe dette problem?

Mvh

Jan

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skæve/trætte hængsler måske?

Du kan prøve at rette dem, evt. skifte dem ud, og se om det hjælper.

HÆNGSELSRETTER


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Hej.

Nu er det sådan, at en afsyring af en fyldingsdør (ja, det hedder det!) er en voldsom proces, der medfører brug af meget vand, så ofte sker der det, at den både slår sig og går op i limningen . Og har den så hængt åben en del år er det slet ikke til art regne med. For mig ser det ud som om  den har slået sig meget, og så er der nok ikke meget at stille op.

Men jeg er ikke fagmand på dette område, men har da erfaringer.

mvh


 varmetossen

Hmm.. ja træværket er alt sammen voldsomt mishandlet af afsyringen og den mangelfulde efterfølgende behandling.  Jeg tror nu ikke at selve dørbladet har slået sig. (Det har jeg en anden der er, som jeg er ved at rette lidt på.  )  

Men det kan sagtens have trukket sig sammen ved udtørring (karmen er også afsyret) - og derved medvirke til problemet.   

Men hængslerne ser lidt suspekte ud, så det kan godt være at regmos har ret i det.   Jeg prøver at i hvert fald at købe nogle nye og ser om det hjælper.   (Håber i hvert fald at der kan gøres noget - det er næsten umuligt at finde en ny dør.)

Men det bringer mig til et andet spørgsmål:  Hvad bruger man til at udfylder skruehullerne med - som man også kan skrue nye skruer i og få det til at holde?    Jeg skal vel prøve at bore en tynd træprop ud og så udfylder med plastisk træ?

Skrevet af JanSH på 09-06-2015 06:49

...  Hvad bruger man til at udfylder skruehullerne med...

Bor skruehullerne op og lim passende stykker rundstok/dyvler i. Lad det tørre natten over og bor for, inden du skruer hængslet fast igen.

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Det lyder som en meget god måde - og til at have med at gøre.

Tak for rådet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis