Hårdt træ til rorpind?

Hej
Efter årets første lange sejltur må jeg konstatere at rorpinden desværre er delamineret så meget at det bliver nødvendigt med en ny inden sommertogtet.
Udseendet er ikke så vigtigt.
Jeg er tidligere blevet anbefalet "det træ man bruger til hestebokse" da det skulle være meget hårdt (da heste åbenbart bider en del i det).
Nogen der ved hvilken slags træ der er tale om? Eller andre gode forslag?
Mvh
R
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok det her:
http://www.ght.dk/haardttrae/afrika/azobe.html

Finnband

Det er da fint med hårdttræ og flotte træsorter - men mindre kan gøre det.
Man behøver ikke bruge træ fra regnskoven - og hvis det ikke er nødvendigt, så bør man lade være.

Det er jo ikke hårdt træ man har brug for - man har brug for stærkt og sejt træ, som ikke knækker.
Der findes også asketræ / hickory og hvis man selv har det i haven/naboens hegn, så er tjørn en sej træsort.
mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Azobe er ikke optimalt, da det ikke er særlig forstabilt, til trods for at det tungt og hårdt. Jeg kan evt. anbefale Ipe som er yderst hårdt og formstabil, men maghoni eller teak kunne også være flot.
som Elida skriver så...: Asketræ (til nød noget fyr) er det du skal bruge ellers skal du laminere. Hårdttræ knækker så du skal bruge fleksibelt træ.
Man bruger jo heller ikke mahogni master ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
i gamle dage ( midt i tresserne) brugte vi ny skovet elmetræ til heste- og grisebokse.Det skulle være ny skovet for at vi kunne slå søm i brædderne. Når brædderne først tørrede, var det næsten umuligt at slå sømmene i, og det var længe før vi fik akku-boremaskiner til at bore for med. Elm vil være fint til en rorpind- for hundrede år siden var det meget brugt til møbler selvom det ikke er særligt nemt at arbejde i.
Jeg har netop monteret et nyt flagspil af elm på min båd, den har fået nogle lag lak og ingen vil kunne se om det er mahogni eller teak der er brugt.

 

Annonce
Tak for svarene. Jeg tror det afgørende bliver hvad savværket ligger inde med. Skal nok vende tilbage med en status.
Jeg bruger Bankirai træ til hesteboksene ,i mit job som montør
vi har det i 3 farvesorter
Lavede en rigtig fin rorpind med en lys stribe i midten og en mørkere på hver side ,meeeen det skiller ad da der er kisel i træet ,har jeg fået oplyst af en snedker ,og så holder det åbentbart ikke i limen
så nu er det en massiv i mørk rød ,og når den får lidt olie et par gange over sæsonen så er den sku godt nok flot , og nej den knækker ikke

Tim  
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis