Afstivning af rende efter jordskred

Hej alle

Jeg har gravet en fin rende ca. 25 cm bred 90 cm dybde. Planen var at den skulle fyldes op med beton op til niveau og så efterfølgende nogle rækker af fundablokke. Det skal bruges til en støttemur.

Men imidlertid kom der et kæmpe regnskyl de sidste par dage som har bevirket af siderne flere steder er skredet. Jeg havde slet ikke påbegyndt opfyldning med beton.

Det betyder jo at jeg ikke får en fin 25 cm bred rende hvis jeg bare fylder beton i - og på den måde kommer jeg også til at bruge for store mængder beton.

Jeg spekulerer på om jeg kan lave en anordning, som afstiver siderne, hvorefter jeg kan fylde jord i igen bag afstivningen så renden igen bliver fin ca. 25 cm bred. Men hvordan ville I lave sådan en afstivning. 

Den vil jo selvsagtens ikke kunne fjernes igen når den skal være nede i rende og der efterfølgende kommer beton i.

 

Mvh,

Thomas

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Når man graver rende ud til støbning af sokkel, skal der beton i samme dag, ellers er der stor risiko for at det skrider sammen. Men det er jo ikke det du spørger om, for det ved du allerede nu.
Hvis du selv blander beton, er det ret let at redde.
Du graver grøften op igen på et stykke, putter det beton i der kan være inden det løber ud hvor det ikke må komme. Så sætter du en plade ned ( f.eks. 12 mm krydsfiner) lidt mere beton i, og så skubbe jord ned bag pladen trykke sammen med fødderne, lidt mere beton , jord ned o.s.v. sådan at de 2 niveauer cirka følger hinanden Samtidig trækker du pladen op efterhånden. Så vil jord op beton sagtens kunne holde hinanden på plads.
Hvis du får beton med betonkanon, kan samme fremgangsmåde bruges, men du skal så være lidt mere forberedt, med f. eks 2 plader og et par hjælpere. Og grøften skal graves op om formiddagen og beton i over middag. Beton bilen har nok 1/2 time aflæsningstid "gratis" og det gør jo ikke noget at i får lidt sved på panden.

De ting du vil have støbt ned i betonen, jern og vind trækbånd, lægger du ved siden af grøften, så du ikke glemmer det i kampens hede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har også brugt at sætte en krydsfiner plade ned, det virker men er jo lidt besværligt, jeg skruer en lægte på udvendigt for oven, så kan pladen trækkes op når betonen er tør.
Du kan jo også sætte den i funda blokke fra bunden af...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis