lydisolering

vi bor i andelsbolig og ligger derfor tæt på hinanden.Jeg tænker på om man kan lydisolere et hegn/stakit, der betår af et lukket hegn i brædder, der er opsat mellem 4x4 stolper, mellem vores gårdhaver. Der er 2 sektioner, hver på 2,5mx1,80m. Kan man sætte noget på, som dæmper støj og samtale ind til naboen, uden at det kommer til at virke alt for bastant ?

Mvh

Jam

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tungere og massivt materiale du har, des mere forhindrer du lyden i, at trænge igennem.
Det er så ikke særlig fedt, at have massive betonvægge på indersiden i haven. Dels pga. udseendet, men også fordi lyden bliver kastet direkte tilbage hvor den kom fra. Derfor er du på indersiden nødt til at have noget som absorberer eller bryder lyden. Fx. noget blødt.

Jeg har set en løsning, hvor man havde lavet et hegn med rionet på begge sider.
Imellem havde man så sat nogle batts (terrænbats måske?), hvor der var sat egeføj - der kan de åbenbart godt gro. Det ser rigtig fint ud.
"Muren" var relativ tyk - måske omkring ½ meter. Om man havde ofret batts i hele de 50cm bredde, tvivler jeg på - måske der var jord i midten, og så en 100mm batt yderst på hver side.

I dit tilfælde, tror jeg, at jeg ville prøve at undersøge og eksperimentere med at anvende 100mm stolper, med rionet på hver side, og så 2x50mm batts af en art, forskudt og i forbandt - så du ingen sprækker får.

Det er rimeligt svært at lydisolere udendørs, for lyden har det med at "kravle" op over den "forhindring" du sætter op. Det er også derfor du kan opleve at lyd kan være meget svær at retnings bestemme feks i en lukket gård 

Der findes støjværn til veje eller folk der bor op af togbaner, men de er ikke billige og de kan kun defuse lyden, ikke absorbere den. Vi havde nogle venner der boede op af en hovedvej, som fik sådan et sat op af kommunen, og det blev da bedre, men der skulle stadigt tales højt for at vi kunne høre hinanden i haven, og fugle pippen var der ikke meget af  

Jeg ved godt der er stor forskel på mortor larm fra biler og tog, til nabo "støj" i form af legende børn eller en hyggelig grill aften, men det bedste er nok at tale med naboerne og finde en fælles løsning der bygger på gensidig respekt og forståelse. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis