Hjælp – min græsplæne er grim.

Hej.

For 2 år siden flyttede vi til nybygget hus med anlagt plæne. Jeg synes jeg har gjort meget for at opnå en pæn græsplæne men er ikke tilfreds.

Vores grund er ca 770 m2 og huset er 155 m2.

Jeg plejer min plæne sådan:

Gødning (kongerslev Universal Havegødning npk 16-3-12) 3 gange årligt (marts, juni og august) - gerne ca 10 kg pr gang. Benytter en såvogn.

Slår plænen 2 gange om ugen. Har en rotorklipper (Gardol, Bauhaus) hvor jeg aldrig sætter den mere ned end det 2. laveste trin.

Hvad gør jeg forkert....

for meget gødning?
er gødningen for "stærk"?
skal jeg klippe i laveste trin?
kan det skyldes at den græstype der blev anvendt da plænen blev anlagt simpelthen er for ringe?
andet?

Håber virkelig I kan hjælpe mig.
MC

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden overdrivelse, er din beskrivelse af plænens tilstand uhyre mangelfuld. Kunne du ikke levere nogle billeder så vi kan få syn for sagen.

Allerede nu kan jeg dog melde ud at min plæne højst får gøe hvert tredie år, resten er bioklip. Men den behøver nu heller ikke ligne dem på alverdens herregårde. Måske du burde indskrænke det med gøe til en gang om året, når plænen er kommet godt i vækst. Så undgår du nemlig og "brænde" rødderne.  

Jo tættere du klipper plænen, jo mindre rødder er der under græsset. Især er det vigtigt ikke og tætbaberer den hen sidst på sæsongen samt først på året når den er ved og komme i vækst. Er måske lidt underlig, men ser helst ikke min bliver kortere end 5 cm, så kan den nemlig holde til noget. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tjah, der er jo mange muligheder. Jeg gætter på du ikke mener plænen er tæt/ensartet/jævn nok.

Er der lagt muld på efter byggeriet eller er haven bare jævnet lerjord? Det sidste fremmer ikke en tæt og god plæne. Den enkle jordforbedring er at jævne en-to cm sand ud på plænen. Før sandet jævnes kan der sås græsfrø ud på plænen. Vælg blanding med en god del svingel og rapgræs. 

Du har gåsebiller. Tag et par tørv af og grav et halvt spadestik ned og undersøg jorden. Er der mange hvide to-tre cm lange næsten blyantstykke larver med stort hoved, har du gåsebiller, der lever af græsrødder. Behandling er muligt, men ikke billigt (nematoder eller gift).

Jeg kunne forestille mig plænen blot er anlagt på jævnet lerjord - det skulle jo nok gøres billigst muligt. Har vedhæftet et par billeder. 

Ser ud til du glemmer at give din plæne kalk, men du kan evt lige lave en jordeprøve for at tjekke din jords ph værdi.

Samt du kan også prøve at anskaffe dig en vertikalskærer, for at give græsset rødder noget luft
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis