Låg til hjemmelavet pladespiller

Jeg har fået skåret en skive træ som jeg skal bruge til at lave en pladespiller ud af. Træet er som på billedet (pladespilleren er ikke samlet endnu, men træet udgør dækket til pladespilleren)

Jeg kunne godt tænke mig at få lavet et gennemsigtigt låg til pladespilleren, men jeg har brug for nogle ideer/bud/råd til hvordan jeg kan gøre det? 

Skøre/sjove ideer modtages med kyshånd

 

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trin 1
skitsere, hvor skiven fylder ud til - i forhold til denne "skitse".. (hvor meget fri kant er der)?
og så må du tænke..
Er der lidt "kasseagtigt" (som det var engang)
skal det følge formen??

eller?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville finde en tilpads stor glasbowle, som du kan have stående over grammofonen når du ikke bruger den. 

Et låg (af plexiglas, eller noget andet der ikke er tungt) der står åbent mens grammofonen spiller giver resonanser og kan ikke anbefales, så et løst låg er at forretrække. 

Kom gerne med flere billeder af forløbet med at samle sådan en unik grammofon


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg arbejdet i nordsøen og nåede desværre ikke at komme så langt med det inden jeg tog afsted når jeg engang kommer hjem igen skal jeg nok smide nogle flere billeder op, men der kan godt gå 2-3 uger. (Øv... ).

Det med glasbowlen var også min egen tanke. Jeg har kigget på osteklokker og lampeskærme. Har du eventuelt nogle konkrete ideer til hvor jeg kunne få en stor nok glasbowle til formålet?

Mvh Kasper
skal det være helt unik, støber du en form i gips, som er tilsvarende din træskive i ydermål. Den sender/giver du til de her moderne glaskunstnere som sikker er alle vegne. Jeg kender 3 i denne lille by. Man klipper så sit glasstykke som formen er + 3-5 cm uden for. Midt på lægges små farvede glasstykker, med form som dit navn, initialer, et hjerte, eller noget helt andet.
Det hele bliver lagt i en glasovn, og glasmassén smelter ned over din form.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er  et rigtigt godt projekt. Held og lykke med den videre proces.

Som gammel HIFI klub afficionado havde jeg en Rega Planar. Yderst minimalistisk, uden osteklokke og tung.

Jeg nævner det fordi: 

  • jeg tror det meget rustikke og cool udsende træskiven vil udsende ikke forstærkes af en "osteklokke", tværtimod.
  • træskiven ikke ser ret tyk ud, og derfor ikke er så stabil og lyddød som den kunne være.  
Det er faktisk en rega som bygges om! Jeg er enig med dig i at den kunne gøres mere lyddød, men her går jeg nok lidt på kompromis med lydkvaliteten og træskiven er alligevel relativt lyddød Jeg vil ikke fremhæve plinten til en rega hvis jeg skal vælge noget Så vil jeg hellere tage fat i armen og drevværket
Jeg har også overvejet ikke at have noget låg til monstrummet, men vinylplader har det bare med at samle utrolig meget støv

Ja det er så det med prisen. Min nabo er amatør på det felt, men har ovn og underviser i glaskunst. Min kone har lige afsluttet et 3-4 ugers kursus og har ret fine ting med hjem.
Det koster stort set "ikke noget" altså næsten ingenting. Det er mere det at få dine tanker og æstetiske sans til at blive overført til det færdige resultat. OG at ovnen er stor nok til at rumme et "fad" på den diameter du ønsker. Så når du har gennemtænkjt det lidt, sender du evt. en PM med mål o.s.v. så skal jeg undersøge om det er "lade sig gørlig".
Jeg har en kammerat der samler på og restaurerer gamle rørradioer og alle former for grammofoner. Han har bl.a. samarbejde med B&O museet.
Han var så heldig at få lov til at rydde et lager af gamle 78 plader. Det var på en gård og der var ca. 3 grisestier der var fyldt med plader fra gulv til loft. Han kørte mange gange med trailer. De er efterhånden katalogiseret og opmærket på søgbar filer, dem der var ok med cover og det hele. Så hvis han skal finde " De binder os på mund og hånd" slår han den op og har så lager placering på de 8-12 versioner han har. Det krævede godt nok en ny opvarmet 80 m2  tilbygning til carport. Men hvad gør man ikke for sin hobby.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Rart der er andre tosser i verden. Har ca 3000 78'ere vel 1,5 m. gamle lp'er og en kasse spændende singler og børnebørnene beder om at få spillet musik :-)
Og det er mange år siden vi holdt op med at samle.
Mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis