Nyt gulv på 1. sal og nyt loft i stuen

Hej alle
Først og fremmest tak for et godt forum med gode svar. Jeg har fundet meget god information i tidligere indlæg og besvarelser
Jeg skal til at renovere 1. sal i et halvanden plans hus. Huset er på et tidspunkt blevet udvidet således at der er et fald på ca. 8 cm mellem fra bjælkelaget i den gamle del af huset til bjælkelaget i den nye del. Jeg vil gerne rettet det op og lægge et nyt 22 mm spånplade gulv. I samme omgang sætter vi nye lofter op i underetagen. 
Jeg har tænkt mig at gøre følgende:
  1. Opretning af lofter i stueetagen med regler for hver ca. 1m langs med bjælkerne i etageadskillelsen. 45mm x 95mm i ny del af huset og 45mm x 145mm i gammel del af huset.   
  2. 2 mm ståltråd for hver 30 cm til at holde isolering. 
  3. Opretning af bjælkelag i den nye del af huset med 45mm x 145mm regler som skrues på den ene side af hver bjælke. 
  4. Opretning af bjælkelag i den gamle del af huset med 45mm x 95mm regler som skrues på begge sider af hver bjælke. 
  5. Montering af tværbjælker af 45mm x 95mm regler med bjælkesko for hver 60 cm mellem bjælkerne i den gamle del af huset. 
  6. Isolering oppe fra ned på ståltråden. 
  7. Montering af 22 mm gulvspånplader i mønsteret på tegningen (i forbandt men med "flyvende" samlinger nogle steder). Jeg har tænkt mig at lime og skrue dem fast. 

Ser det fornuftigt ud i forhold til stivhed af gulvet og pris? Hvilken type isolering er den mest fornuftige at bruge og hvor tykt et lag skal der bruges.? Der er plads til ca. 20 cm, men jeg tænker at det måske ikke er nødvendigt at fylde helt op. 

På forhånd tak

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg talte lige med teknisk service ved Rockwool. Super fin mand jeg talte med. Han anbefalede flexibatts. Han nævnte at man i forhold til støj kan lægge en gipsplade over isoleringen, mellem bjælkerne med luft mellem isolering og gips og så fuge gipspladen langs kanterne. Lige nu overvejer jeg den løsning sammen med 95mm isolering.
Jeg ville nok ikke bruge regler til at rette lofterne op med, men bruge høvlet forskalling. som man stropper ned, ved at skrue en stump (der vender lodret) på siden af bjælke ( pr, ca 1 m). Så er det let at få loftet lige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik 

Tak for dit svar. Jeg er gået i gang med opretning af lofterne. Synes du at det okay med regler eller bør jeg stoppe og sætte forskallingsbrædder op i stedet? Er det bare bøvlet med at sætte det op eller er det noget med funktionen efter at det er sat op?

Det var kun prisen jeg tænkte på. Forskalling f.eks 21 x 95 høvlet 1 side og 2 kanter, koster ca. det halve, som 95x45 regler. Men er du i gang og har indkøbt, bør du nok fortsætte, men det kommer jo an på hvor langt du er kommet. Man skal ikke gå 1 skridt frem og 2 tilbage i sådan et projekt, hvis det kan undgås.
Jeg har ikke kommenteret din plan før, for jeg forventede nogen med mere kompetence ville komme på banen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis