Myrerne elsker mine frugttræer

Hej LDS,

 

Jeg har nogen frugttræer som myrerne åbenbart elsker, de kravler over alt på stammerne og i blomsterne.

Gør de nogen skade på træerne og hvordan kan jeg bedst muligt få dem væk på en giftfri måde?

 

Mvh

Søren


Brug for hjælp til PrestaShop, eller mangler du en køreklar webshop? - http://www.prestawise.dk
Hej LDS,   Jeg har nogen frugttræer som... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Måske kan du spule bladlusene ned med vand. Mon en højtrykspuler er for kraftig og flår både blade, blomster og frugter af træerne...? 

Der er masser af undersøgelser gennem tiderne af bladlus i frugttræer, og ingen viser nogen positiv effekt.

Ekskrementerne fra bladlus er klæbrige og det rene guf for diverse svamp og vira. At myerne holder bladlus som husdyr gør ikke situation bedre. 

Redekasser til mejser kan anbefales, da fuglene kan holde bestanden af bladlus på et acceptabelt niveau. Redekasserne skal vedligeholdes året rundt for at opretholde en god biotop. 

Vinterfodring forbedrer mulighederne for en fast bestand.

Mejser går heller ikke af vejen for at snuppe myrer hvis lejligheden byder sig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

1. Bladlus fjernes nemmest med en forstøver med opvaskevand.

2. Du holder kravlende kryb væk fra træerne ved at kalke de nederste 30 cm af stammen.


 

Rantzau skrev den 06-05-2019 20:43:27

Der er masser af undersøgelser gennem tiderne af bladlus i frugttræer, og ingen viser nogen positiv effekt.

Man kan vel godt hævde at mange bladlus påvirke biodiversiteten positivt i haven, danner fødegrundlag for et væld af rovinsekter og øget bestand af småfugle.   Og modsat, er der få bladlus så bliver der mangel på føde til de andre kræ. 

 

Det er helt korrekt, og du kommer ind på et vidtrækkende emne som fortjener større opmærksomhed. 

Derfor nævnede jeg også mejser som et led i bekæmpelsen, men bladlus snylter på frugttræer og eksempelvis en tørkeperiode som sidste sommer sætter træerne under pres, og så øges risikoen for sygdomme.

Du har også ret i at en øget biodiversitet samlet set påvirker en biotop positivt, men enkelte arter kan også svækkes hvis balancen forrykkes.

Det er sjældent der er balance i en gennemsnitlig dansk parcelhushave. Ofte er planterne ikke hjemmehørende og mange er uden værdi for de nektarsøgende insekter, og allerede der er grunden lagt til forrykkelse af balancen.

Eksempelvis er blomstrende mælkebøtter af stor værdi for vilde bier, men betragtes som ukrudt der skal fjernes for at give plads til forædlede sorter.

Selv offentlige arealer skal helst rundbarberes med motherfucker maskiner, hvor afklippet efterlades med ophobning af kvælstof til følge, hvor kun brændenælder og tidsler trives.

... men overordnet er jeg fuldstændig enig med dig.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Ja vi må heppe på mere vild dansk natur i private haver, off. arealer og (urentabel) marker.   

Kommer til at tænke på de blomster-striber som mange landmænd anlægger "Pluk-en-blomst" Det ser kønt ud, og en del insekter har sikkert osse gavn af det. Lige ind til de vil yngle i blomsterfloret, så er det rene dødsfælder - for herlighederne bliver ofte pløjet ned og sået om igen.    

Tænker du ikke på insektstriber? Dem vores lokale landmænd har anlagt er permanente.

De permanente vildt- og insektstriber har også en anden positiv effekt. Tilbagegangen af agerhøns er bremset.

Omlægning af private haver bliver nok op ad bakke, men omlægning af offentlige arealer burde ligge lige til højrebenet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej jeg tænker på http://blomsterstriber.dk/ men fedt hvis der osse anlægges permanente insektstriber.   

Ps. Jeg kan dårlig huske hvornår jeg sidst har set mere end to agerhøns en hel sommer her på min hjemegn - jo da jeg selv havde lidt vildtopdræt i 80- og 90´erne. 

Til Søren, hvis du har mulighed for at holde høns, så er de fantastiske til at snuppe "krible-krable" som er på vej op i frugttræer. 

Selv har jeg et markstykke med omkring 30 forskellige slags frugttræer (+ bærbuske), her har mine høns fået frit slag - og det har virkelig gjort en forskel.   

Jeg kan godt se blomsterstriberne forslår som en skrædder i helvede, da de er anlagt med et andet formål - så har byfolket noget pænt at se på uden at blive generet af bagsiden af medaljen.   

Selv havde jeg for år tilbage overvejet opdræt af vildt, men har valgt løbende at forbedrer biotoperne med beplantning af læhegn, udskiftning arter der tjener som føde for vildtet o.lign.

Ting tager tid, og det bliver nok mine efterkommere der får det fulde udbytte.   


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis