Myrerne elsker mine frugttræer

Hej LDS,

 

Jeg har nogen frugttræer som myrerne åbenbart elsker, de kravler over alt på stammerne og i blomsterne.

Gør de nogen skade på træerne og hvordan kan jeg bedst muligt få dem væk på en giftfri måde?

 

Mvh

Søren


Brug for hjælp til PrestaShop, eller mangler du en køreklar webshop? - http://www.prestawise.dk
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se om der skulle være bladlus.

Bladlus, ja!
Myrerne "malker" bladlusene for deres sukkerholdige afføring og beskytter dem mod naturlige fjender, således at de formerer sig voldsomt.

En løsning er noget papir med klæber som vikles omkring stammen således at vejen afskæres for myrerne. Ved ikke præcis hvad det på dansk, hedder men her er et eksempel:

https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Frukttrad/Skydda-appeltradet-med-limring/

Bent.

Ja der må være bladlus siden det vrimler med myrer.. Jeg har nu her til aften prøvet med lidt insektsæbe (brun sæbe, sprit og vand) og ser om det hjælper på problemet, ellers må jeg lige have kigget nærmere på det klæbe papir.

Tak for jeres svar.

Søren.

Brug for hjælp til PrestaShop, eller mangler du en køreklar webshop? - http://www.prestawise.dk

To overskåret halve appelsiner lægges tæt ved stammen, myrer er så tosse med appelsiner at de helt glemmer bladlus. 

Forresten så kan de ikke tåle appelsiner, de dør af det - men det behøver man jo ikke fortælle dem.   

Hjortetaksolie er en tyktflydende væsker der smøres i en ring om frugttræer.

Det stinker ad h...... til. Det beskytter mod alt, inkl. myre, vildtbid og svigermor.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Læser lige at myrer er skidegodt for træer


Citat: Nu har danske forskere fundet ud af, at træerne også nyder godt af myrernes besøg – for mens myrerne indsamler nektar, bliver deres afføring optaget af træets blade og nedbrudt til næringsstoffer, som er med til at gøde træet.

Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

»For første gang kan vi demonstrere, at næringsstoffer fra myreafføring bliver optaget af bladene og transporteret rundt til andre steder i træet,« siger Joachim Offenberg, der er seniorforsker på Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet, i pressemeddelelsen.

Man vidste i forvejen, at myrer er med til at beskytte træer, fordi de jager bladspisende insekter. Men nu ved man altså også, at myrerne yder en ekstra service ved at dumpe deres efterladenskaber direkte på bladene.

»Man kan næsten sige, at planterne modtager næringsstofferne intravenøst – præcis hvor de har brug for det,«

Interessant - men bladlus, som myrerne holder som en slags husdyr, svækker frugttræers optagelse af klorofyl gennem fotosyntesen som giver adgang til sygdom. 

Visse frugttræer er særlig modtagelig for sygdom.

P.S. For øvrigt er mosegrise et langt større problem end myrer. De æder rødderne særligt på æbletræer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Enig mosegrise (vandrotter) kan virkelig tage livet af en række frugttræer. Men heldigvis findes der karbid (ret effektiv) og mekanisk supercat.

Ps. Underlig nok kan man nogen steder læse at mosegrisen er fredet, andre steder at den ikke er fredet.   

Her på matriklen er mosegrise ikke fredet uanset hvad hattedamerne mener. Hunden kan heldigvis ikke læse og går frisk til opgaven med stor iver. 

Jeg har forsøgt med knaldgas a. la. en modificeret Rodinator, men det er risikabelt og udsætter hunden for unødig fare.

Jeg lægger tagplader ud blandt frugttræerne som mosegrisene søger ly under, og efter et par uger indleder raidet.

Hunden har lært, at når jeg er bevæbnet med skovlen og greben, er det tid til løjerne. Med et snuptag løftes tagpladerne med greben - ud myldrer det med mosegrise og hunden er nærmest i ekstase. 

Skovlen bruges til at klaske de mosegrise som forsøger et undslippe hunden, men den er langt hurtigere end jeg.

Det er ikke ualmindeligt at der kan fyldes en trillebør med kadaverne inden frokost, men hunden er, som tidligere nævnt forsynet med en meget stor motor og holder ikke pause før sidste bæst er nedlagt. 

Det er utroligt hvor alsidig en tysk korthåret hønsehund er under de rette betingelser.    

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har selv store udfordringer med myrer og bladlus i mine æbletræer. Sæbevand har jeg forsøgt et par år, men har ikke hjulpet hos mig. Hvis det er sandt at myrerne tilfører træerne noget godt, så må jeg vel blot håbe at der snart kommer en positiv videnskabelig artikel omkring bladlus   


Jonas, fysioterapeut
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis