Fjernvarme - vandet bliver trykket ud af overtryksventilen

Hejsa

Jeg har et stort problem med mit fjernvarme anlæg. i sidste uge opdagede jeg at vandet til radiator og gulvvarmen var trykket ud af overtryksventilen. jeg fyldte vand på anlægget. dagen efter var det samme sket igen. efter lidt snakken med et pr kollegaer, blev jeg rådet til at tjekke trykekspantions beholderen. ganske rigtigt. gummiblæren var fyldt med vand. ud til vvs eksperten og købe en ny. men jeg har stadig samme problem. anlægget  kører normalt 1.6 bar i tryk. den nye tryk ekspantions beholder er fortrykt med 1.5bar men den gamle var kun fortrykt med 0,5bar. hvad jeg kan læse mig frem til skal fortrykket være + 0,2bar. altså den nye beholder burde være mere rigtig?

 

gode forslag modtages

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Bambu på 23-04-2015 08:03

Hejsa

Jeg har et stort problem med mit fjernvarme anlæg. i sidste uge opdagede jeg at vandet til radiator og gulvvarmen var trykket ud af overtryksventilen. jeg fyldte vand på anlægget. dagen efter var det samme sket igen. efter lidt snakken med et pr kollegaer, blev jeg rådet til at tjekke trykekspantions beholderen. ganske rigtigt. gummiblæren var fyldt med vand. ud til vvs eksperten og købe en ny. men jeg har stadig samme problem. anlægget  kører normalt 1.6 bar i tryk. den nye tryk ekspantions beholder er fortrykt med 1.5bar men den gamle var kun fortrykt med 0,5bar. hvad jeg kan læse mig frem til skal fortrykket være + 0,2bar. altså den nye beholder burde være mere rigtig?

 

gode forslag modtages

Er du sikker på, at beholderen har et fortryk på 1,5 Bar? Står det på beholderen? Normalt er der kun et fortryk på 0,5 Bar. Hvis du vil blive ved de 0,5 Bars for tryk, kan du lukke lidt luft ud, men det skal være uden, at der er vandtryk på. Hvis du lukker luft ud, skal du naturligvis måle fortrykket, så du har styr på det.

 

 

 


fase

Det er fuldstændig korrekt som du er inde på. Når man modtager tryksekspansions beholdere er de sat til 1,5 bar. Men det kan man sænke ved at lukke noget tryk ud. Du skal have fat i en dæktrykmåler, som den man bruger til biler. Så skal luften lukkes ud af ventilen til den viser 0,5 bar, Uden vandtryk på anlæget.
Forklaring: Når du har en beholder med 1,5 bar tryk og forsøger at presse ballonen sammen, så er der ikke plads til ret meget vand derinde, før trykket er steget til 1,6 bar eller mere. Så er der ligevægt og den fungerer ikke med så lidt vandindhold. Er du nede på f.eks 0,5 bar i fortryk kan ballonen trykkes meget sammen før der er ligevægt.
Du kunne faktisk have reddet situationen ved at stille den gamle ekspansion med røret nedad så alt vandet var løbet ud. Så er starttrykket godt nok 0 bar men det giver alligevel en 1/2 god virkning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tak for alle de gode svar. vil det sige, jeg skal lukke vand af så der ikke er tryk mere. sænke fortrykket til 0,5bar og blive ved med at køre på 0,5bars fortryk. selvom jeg kører 1.6bar i tryk på anlægget?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af ev elmand på 23-04-2015 08:17


Du kunne faktisk have reddet situationen ved at stille den gamle ekspansion med røret nedad så alt vandet var løbet ud. Så er starttrykket godt nok 0 bar men det giver alligevel en 1/2 god virkning.

El-mand, hvis der er vand på begge sidder af menbranen, er den defekt , kan ikke repareres. Det med at hælde vandet ud af beholderen og så tro, at den virker, kan jeg ikke få til at passe.

 

 

 


fase
Ja netop. Ordet fortryk skal tages bogstaveligt. Det er det tryk der er før du sætter vandtryk på anlægget. Når der er tryk på anlægget vil der være ligevægt, altså det samme tryk i ventilen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fedt. tak for de gode forklaringer :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fabrin: Du har ret i at det ikke er optimalt men det fungerer jo så ligesom en hydrofor på et vandværk. Vil har flere gas fyr systemer her i firmaet og det har reddet situationen i en snæver vending.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Bambu på 23-04-2015 08:22

tak for alle de gode svar. vil det sige, jeg skal lukke vand af så der ikke er tryk mere. sænke fortrykket til 0,5bar og blive ved med at køre på 0,5bars fortryk. selvom jeg kører 1.6bar i tryk på anlægget?

Det korte svar er, ja

 

 

 


fase
Skrevet af ev elmand på 23-04-2015 08:30
Fabrin: Du har ret i at det ikke er optimalt men det fungerer jo så ligesom en hydrofor på et vandværk. Vil har flere gas fyr systemer her i firmaet og det har reddet situationen i en snæver vending.

Du har ret  i at i en snæver vending, virker det, indtil der er skaffet en ny beholder. Ved du forresten, hvor stor en snæver vending er?

 

 

 


fase

Mon ikke trådstarter har fået klaring på problemet, så kan tråden godt tåle et lille sidespring. Nej jeg ved ikke hvor stor en snæver vending er. Men der er stor forskel om man taler om en myre eller en supertanker


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis