Hjælp til at rede fliser lagt over sokkel

Kære LDS'ere,
Vi har nyligt købt hus, hvor der på et tidspunkt er lagt en flise-terasse (Se billede). Fliserne er desværre lagt over sokkel, hvilket jeg forstår er en ret dårlig idé?
På sigt, vil vi gerne skifte flise-terassen ud med en træ-terasse, men jeg vil gerne rede soklen i mellemtiden, derfor har jeg tænkt på at gøre flg.:
 - Fjerne flise A
 - Dele flise B ved den hvide stiplede linje og ligge flise-delen D tilbage
 - Grave ned 10 cm til under skellet mellem mursten og sokkel
 - Fylde op med granitskærver (https://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/...skaerver-2)

Mvh. Familiefar

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Jeg lavede gang en tegning, for en der havde sin grund for højt oppe i forhold til sokkelen. Her inde.

Du kan se den her:

Jeg kan lige prøve at ændre lidt på den

Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Den mest optimale måde er nok at gøre det på denne måde

også som brolæggeren skriver.

For når du først får en træterrasse op. kommer du ikke bare lige der ned igen, hvis der opstår fugt. så vil nok gøre det efter disse forholdsregler.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Mange tak for input til Jer begge!

Huset er forresten uden kælder.

Spørgsmål:
1. Hvor dybt lag skærver foreslår du på din tegning? Altså samlet dybde fra underkant af mursten til bar jord?
2. Ville jeg kunne fylde op med skærver til overkanten på belægningsstenen, jf. din fine tegning?

Tak,
Vh. FF

Mvh. Familiefar

Der vil stadig kunne trænge fugt ind, men selvfølgelig i mindre omfand når det er et stenlag.

Hvor imod, det ikke ville ske på den anden metode.

Hvis du gerne vil have stenlag helt der op, vil det være en rigtig god ide, at du kan komme til der nede, hvis der ker noget. ved enten at ligge en rist i din træterasse eller anden løsning.

Min Løsning, en skærvedybte på 100-150 mm

Din løsning vil jeg nok som minimum sige 150 mm fra underkant mursten og ned med skærver.

 

Men vil stadig råde dig til den anden løsning.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok og igen mange tak for input! Super princip-tegninger du har lavet! Det ser ud til at det er lidt mere omstændigt end jeg havde håbet på...

Blot t.o.: Jeg tror at der er kørt ekstra jord på da flise-terassen blev lagt for at få udgang fra stue i niveau, så når vi engang skal have lavet komposit-træ-terasse, så tænker jeg at vi nivellerer med resten af haven og så lavet en let hævet komposit-træ-terasse.

Har du nogen idé om hvad man skal regne med at ca. 50 kvm komposit-træ-terasse skal koste opført af professionel montør? :-)

God søndag!
Vh. FF

Mvh. Familiefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis