PEX rør

Hej,

Jeg skal have renoveret min lejlighed. Der skal laves nyt badeværelse, nyt køkken og lægges nyt gulv.

I den forbindelse skal jeg have flyttet min vaskemaskine i køkkenet og kommer så til at tænke på

Kan jeg lægge PEX rør til vaskemaskine under gulvet ?

Kan jeg lægge PEX rør til varmt vand til bad under gulvet, bore hul i væggen til badeværelset, så PEX røret kommer ud bag toilet og derfra videre til armaturer til vask og bad ??

Er klar over at det skal være rør-i-rør, men er 15mm ok?

Tak :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på lds
15 mm er ok, og jeg vil sige jo tyndere jo bedre. Der skal naturligvis nok vand igennem, men du skal vente længere på det varme vand hvis der er en stor mængde vand i røret. Man sløjfer ikke fra sted til sted med PEX rør. De kommer typisk fra 2 fordelere 5 og 3 udgange Den kolde  (køkkenvask + badvask + bruser + toilet + vaskem.) Den varme ( køkkenvask + badvask + bruser )Fra fordelerne går der så rør i rør til hver enkelt koblingsdåse.
Denne fordeler skal sidde tilgængelig, og sådan at det kan ses hvis der kommer utætheder. F.eks. vand ud af foringsrøret. Den kan måske placeres under køkkenelementer hvis der er en løs sokkel foran. Men da vi ikke kender din lejlighed, er det umulig at kloge i.
Men det er jo autorisationskrævende VVS  arbejde så du skal den vej.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak :-)
Ja, jeg var godt klar over at det er autoriseret arbejde. Har heller ikke lige mod på at kaste mig ud i det på egen hånd.
Ville bare høre om det var muligt, da jeg pt. har rør der går op langs væggen, henover loftet og ind på badeværelset hvor det fortsætter henover loftet indtil det går ned til blandingsbatteriet til bad. Har ikke varmt vand til vask på badeværelset. Så det var for at slippe for denne grimrian at jeg ville have det under gulvet. PEX røret ville også blive kortere end den nuværende rørføring.

EDIT:
Det er kun til det varme vand til badeværelset. Det kolde vand kommer ind på badeværelset fra køkken-/bag-trappen.
 

Nu læste jeg lidt forkert. Du skriver jo varmt vand i 1. indlæg det havde jeg overset. Det er godt at have varmtvands PEX rør så kort som mulig også. Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du vil lave det.
Men svaret er:
du kan godt få lagt PEX rør under gulvet.
Du kan ikke sløjfe videre med PEX rør fra vask til bad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det er nok også lidt en mystisk konstruktion der er i vores ejendom.
Men for at forklare:
Koldt vand kommer op gennem rør i bagtrappen. Ok.
Varmt vand kommer op i køkkenet og bliver derfra kørt videre via rør under loftet til bad og det er det jeg gerne vil have kørt under gulv.
Men jeg tager en snak med VVS'eren om det.
Problemet er bare at jeg skal have lavet bad inden det store gulvprojekt. Men var forberedt på at få hevet nogle brædder op i køkkenet så dette kunne laves sammen med bad...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis