Tomatplanter i drivhus - hvornår

Halløj.

Vi er nybegynder med drivhus.

Vi købte tomatplanter igår og tænker de skal i plantesække/kapilærkasser.

Men, hvornår må de komme derud ? Tænker mht det kolde vejr..

Hvis de kommer derud nu, vil de så dø eller sætter kulden blot væksten i stå ?

Tak og godt forår


 The day you quit is the day you lose.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ret afhængigt af dit drivhus. Er det isoleret og opvarmet, eller uisoleret og uopvarmet?

Er det det sidste vil de nok overleve derude nu, men du skal ikke forvente den store vækst, da kulden om natten sætter dem i stå. Planterne vil dog blive hærdede og styrke rodnettet så de kan accelerere senere. Men får de frost er de færdige. Bliver der nattefrost ? Mit bud er ikke bedre end dit, men det sker da nogen gange nogen steder ud i maj.

Hvis jeg havde tomatplanterne nu og et ikke opvarmet drivhus ville jeg indledningsvis ompotte tomaterne til større potter, så væksten kan fortsætte. Sætte dem indendørs i lys og moderat varme (under stuetemperatur) og først udplante i kapilærkasser, når væksten går i stå i potterne formodentlig i første halvdel af maj.

 

Skrevet af Lauhansen på 16-04-2015 09:37

Halløj.

Vi er nybegynder med drivhus.

Vi købte tomatplanter igår og tænker de skal i plantesække/kapilærkasser.

Men, hvornår må de komme derud ? Tænker mht det kolde vejr..

Hvis de kommer derud nu, vil de så dø eller sætter kulden blot væksten i stå ?

Tak og godt forår

Tillykke med drivhuset. 

Ja, det er alt for tidligt. Først engang hen i midten af Maj eller senere hvor du kan holde jordtemperaturen (i plantesækken) over 15 grader og lufttemperaturen om natten over 5. Det er absolut minimumtemperature og dem må du helst ikke komme under i længere tid. 

Forglem ikke og have en rimelig udluftning i huset.

Held og lykke med tomaterne.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Og husk på at der er koldere inde i et drivhus end der er udenfor , mange gange frost i drivhuset og tøvejr udenfor . nu er det jordtemperaturen der er interresant her den skal gerne op over 12 gr C og der er lang vej endnu .


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tak for svar.
Vores er uisoleret og uden opvarmning.
Så kan godt se det er aaaaalt for tidligt vi har købt planter.
Jeg har sat dem ind i soveværelset i vinduet, så må de vente med at komme ud

 The day you quit is the day you lose.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis