Kan frø blive for gamle.

Har nogle solsikke frø jeg har taget fra en solsikker der gik amok og fik 21 hoveder. Har i et par år prøvet at plante disse ca. 7 år gamle frø, men de spirrer ikke syntes jeg at se. De har ligget i en tør kælder hele tiden. I år har jeg sat dem til forspirring for bedre at kunde holde øje med hvad der sker. Men måske nogen lige kunne skrive om emnet.

Syntes ogsp jeg har nogle genstridige græsfrø. Men det er med græs her, det gror alle de steder hvor det ikke skal gro.....

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De fleste køkkenhavefrø kan holde to-fem år hvis de opbevares tørt og køligt, nogle op til ti år. 

Men for hver sæson vil færre og færre frø bevare spireevnen. Så jo flere år der går jo færre af frøene vil spire.

Link

Der er meget forskel på hvilke frø det er. Oliefrø kan holde flere millioner år. Når man graver i en grusgrav kommer der planter frem fra mellem istiden.
Nogle frø skal have en lille strejf af frost før de kan spire igen, meget praktisk for planten, hvis den skal undgå at spire i efteråret.
Men ellers synes jeg også at salat, gulerods og ærter f.eks. tydelig mister spireevne efter bare 1 år.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Elman ...det ville være en sensation hvis man kunne få frø der er flere millioner år gamle til at spire , jeg tvivler på at frø fundet i grusgrave som er ca 10000 år gamle (sidste istid) kan spire .Det globale samfund har lavet en frøbank dybt nede i en hule oppe på Svalbar hvor man har en konstant fugtighed og temperatur ,og opbevarer frø af alle de planter man kender , det er at se som et back up , hvis det værste skulle ske og en masse nytteplanter ville gå til grunde og uddø på grund af sygdom , atom kastastrofe , voldsomme klimaændringer osv.

Der er stor forskel fra det ene frø til det andet med hensyn til spireevne men 3-8 år skulle frø gerne holde spireevnen , men det svinger meget , nogle frø taber spireevnen efter en uge andre kan spire efter mere 50 år.

Som du nævner så skal nogle frø have frost før de kan spire , men der er også nogle som skal lys for at begynde at spire (light germinator) og skal derfor ligge op oven på jorden.

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis