Garmin GPS problem

Hej alle

jeg har en Garmin nuvi 52 (lige opdateret)

iflg. Garmin Express, kører den ver. 4.00

og kortversion Vesteuropa 2015.40

 

ved flere lejligheder ser det ud som kortet er forældet eller mangelfuld,

en enkelt gang kunne den ikke finde satelitterne,

viste kun kort, og teksten "GPS forbindelsen mistet"

også selvom jeg tog enheden ud, og gik rundt om bilen

 

kørte senere (u/problemer) samme rute med en bekendt, og hans Garmin GPS (dyrere model)

mens min Garmin stadig havde problemer,

 

spørgsmålet er om der er forskellige software / kort, på de forskellige Garmin

og hvor tit ændres selve kortet egentlig. ?

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal først og fremmest have forbindelse til sattelitterne, mener min. 3 stk. Du kan i menuen finde en side netop omhandlende signal og sattelitter. Du kan bl.a. se hvor mange du har fat i.
Har du ikke en brugsvildledning ;0)) så se i den.
Du skal først og fremmest have forbindelse til sattelitterne, mener min. 3 stk.


Ja, det er helt rigtigt, der skal naturligvis være fri adgang til sattelitterne,. ;-)

men når GPS'en efter 40 - 50 kilometers nogenlunde upåklagelig kørsel, pludselig - langt ude i ødemarken -
altså hvor der er fri 'himmel', og ikke noget der umiddelbart ser ud til at kunne skygge, eller hindre forbindelsen til sattelitterne,
- - pludselig meddeler at GPS forbindelsen er mistet,
et blik på strøm-måleren, siger fuld opladet, + stikket er isat cigartænderen,
- Billed af det omtalte sted :
http://peecee.dk/upload/view/449422
http://peecee.dk/upload/view/449423

så er det ikke fordi jeg har pillet ved noget,.. slået sattelitter fra / til, eller 'pillet' ved andre fy fy knapper,
mit eget gæt er at det skyldes en hardware / softwarefejl, - men det er kun et gæt (mit gæt)

derfor påtænker at indlevere den til tjek / eftersyn / rep. under garantien,
men ville lige høre om andre har lignende erfaring,

Hvorfor jeg gerne vil høre om andre har lign. dårlig erfaring, !
skyldes at jeg har haft problemer med et kamera (mærkeligt nok også GPS delen)
modellen før var der ingen problemer med,
men forretningen siger at hvis der ingen fejl er på kameraet, skal jeg betale et eftersyns-gebyr (vist nok 3 - 400 kr)
Hmm,.. det kan jo være svært for mig at vide om det er 'standart' om en nyere model er 'født' med en ringere GPS.

Hej.

Her i påsken skulle vi til Tyskland, men da vi satte gpsen til kunne den godt vise vejen, men ikke følge med når man kørte. Nu havde jeg ikke usbkabel med til den så jeg kunne ikke opdatere den, men fik at vide at man kunne resette den  se her: http://www.gpscity.com/videos/play/mujdSP-fM98  jeg ved ikke om det vil hjælpe dig. Min kom til at køre igen. Men da jeg ikke kunne tage backup mistede jeg alle personlige data (adresser mm) men det gjorde ikke så meget. På garmin ekspres mener jeg man kan tage en backup. Da jeg kom hjem var der en mega opdatering som jeg ikke havde fået besked om.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
du kan få besked på din PC fra Garmin, når der er ny opdatering. Der dukker så et symbol op på pc-skærmen, når det er tid for opdate. Opdateringerne kommer uregelmæssigt. somme tider med en uges mellemrum og somme tider med tre måneders mellemrum. Ud over det, er Garmin den eneste navigation der bruger 11 satteliter som max. og 3 som min.

 

Hej uldal.

Det er nok det jeg har misforstået, jeg troede at der kom en mail. for jeg er tilmeldt og har registreret min nüvi. har overhovedet ikke tænkt på om der er kommet en sådan garmin ikon og vi har også skiftet computer. garmin medelte at win xp udgik, men har ikke tænkt på at installere garmin ekspres på den nye da jeg jo troede at der ville komme en mail.

tak for info. Er du speciallist i garmin?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Takker for input,

@uldal.
kan du ikke give en nærmere beskrivelse af måden du opdatere på, ?

- muligvis opdaterer jeg ikke korrekt, (bruger Garmin Express)
iflg.Garmin Express ser den ud til at være opdateret og ok, med nyeste version,
(opdateret for 5 dage siden + kontrolleret hver dag siden)
det ser sådan ud på min PC :
http://peecee.dk/upload/view/449478

hvorfor kun muligvis,.. ?
Joo,.. da jeg købte den i Elgiganten (billigste pris på tilbud)
ville ekspedienten absolut sælge mig alt mulig andet ragelse,
- og ikke mindst betale Elgiganten for at opdatere den,

på mit spørgsmål om han ikke mente jeg selv kunne klare det, !
svarede han - med et 'smøret smil' - jooo måske, hvis du ved hvordan, !!
hvortil jeg svarede,...... jamen så skal jeg vel gøre det samme med ALT mit IT - incl. PC,
altså hvis det var købt i Elgiganten,...
det svarede han ikke på, Trak bare på skuldrene.

siden har jeg forresten ikke været i Elgiganten,
mage til ubehøvlet behandling har jeg aldrig mødt før,

Nå, men nu er det altså ikke sådan at den er ubrugelig, eller ikke virker nogenlunde,
synes bare der er ret mange gader/veje/kryds/rundkørsler den ikke kender eller kan finde,
og så var der udfaldet fra sattelit forbindelsen her forleden,

så det jeg prøver på, er at finde ud af hvilke kortversioner andre Garmin-brugere benytter,
til sammenligning er min ca. 5 år gamle Garmin (ikke opdateret) omtrent lige så virksom
som en ny-opdateret,

hvem ved,... måske er sidste nye 'opdatering' (for alm. brugere)
slet ikke så vigtig som jeg/mange går rundt og tror,

alt sammen for at have 'noget' når jeg går ned til Elgiganten og klaget over GPS,en.

Hej.

Kan oplyse at min er en nüvi 2595lmt softwareversion 8.20 kort europa 2015.40 seneste opdatering. Men det ser ud som om jeg opdaterer på samme måde som du på garmin ekspres


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

kovas

kan se det er en anden softwareversion på din GPS,
men nu er det jo også en ordentlig luxusudgave, som sikkert kan en masse ekstra,

men selve kortet - Europa 2015.40 - ser ud til at være det samme,
som på min skrabede nuvi 50,

prøvede lige at google lidt på det, og kan se kortet - Europa 2015.40 - sælges på Ebay for ca. 200 kr.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...p;_sacat=0

så er det bare om jeg har gjort noget forkert under installationen,
eller om andre har samme halv eller hel dårlig dækning, af visse strækninger, gader, veje, rundkørsler, mm.

for lidt over 1 år siden, anede min GPS ikke at der var en rundkørsel Øst for Middelfart,
(den gamle hovedvej) kan ikke huske om det var nr. 1 eller 2.
det til trods for at rundkørslen på det tidspunkt var min. 2 - 3 år gammel.

det er bare ét ud af mange, "huller" / fejl og mangler på mit kort, så ved jeg ikke om det er normalt,..
eller noget man bare skal finde sig i / lære at leve med.

Opdateringer til Garmin bør foretages via Garmin Express og man skal tilmelde sig. Hvis man har lifetime abb. siger den selv til, når der er nye opdateringer klar. Garmin opdaterer deres kort 4 gange om året. Den siger muligt også til, selv om man ikke har Lifetime abb., men det ved jeg ikke nærmere om.

De er kendt for, at de er lang tid om at få opdateret nye veje. Typisk går der mindst 1 år, før nye veje og rundkørsler kommer på plads.

Der er kommet en ny omfartsvej ved Nykøbing F for ca. ½ år siden, men stadig er der mange lastbiler, som vælger at køre gennem byen, idet de stoler mere på deres Garmin end på et skilt som  oplyser, at skal man til København eller iøvrigt følge E55, skal man dreje til højre ad omfartsvejen. Det har der lige været noget polemik omkring, og man har bl.a. haft kontakt med Garmin, og de oplyser, at denne rettelse nok først vil være på plads ca. 1 år efter.


Kurt B. Andersen
Hans - ikke for at male fanden på væggen ..... men, er du sikker på, at det er en dansk model du har?? Jeg ved af erfaring, at både Thansen, Elgiganten og Bilka har importeret et antal Garmin modeller fra østlandene. Det KAN selvfølgelig have bedret sig, men allerede dengang man skulle købe en cd for at opdateret, var kunderne lost, da ingen af de nævnte forretninger kunne levere opdate og den danske importør ville/kunne ikke levere. Det samme KAN gøre sig gældende i dag over nettet.
Dim GPS har et serienummer, prøv at checke med Garmin DK på 4810 5050.
For at få ikonet ind på pc skrivebordet, skal du have fat i Garmins hjemmeside og tilmelde dig via serienummer. Så kender de din IP-adresse og der plinger en lille meddelelse op, når der er update klar.

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også