Stikkontakter i nyt køkken

Hej.
Er ved at planlægge opsætning af nyt køkken. I den forbindelse overvejer jeg at købe disse popup udtag der sidder i køkkenpladen. Kan de helt erstatte dem der normalt sidder i væggen, og hvordan trækkes der strøm til dem? Et løst kabel der trækkes indeni skabene?

Hvis jer alligevel vælger udtag i væggene, hvor langt over bordplade skal de da monteres og må strøm til belysning i overskabene trækkes fra disse?

Vh Allan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har undersøgt prisen på de popup stikkontakter??? De er meget dyre!. De kan erstatte en af de lovpligtige (minimum 3 stk. ialt i et køkken).
Kablerne trækkes af din el-installatør. Det kunne eksempelvis være et kabel ført i soklen og frem til skabet, hvori popup stikkontakten monteres.
Ang. højde på stikkontakter over bordplade, er dette meget forskelligt.
Belysning kan trækkes fra stikkontakter, du skal dog have en afbryder på et-eller-andet sted.

Men tag nu en dialog med en installatør, så du ikke står i problemer ved et eventuelt salg...
Tak for svaret.

Jeg har nu ikke tænkt mig at lave de ting som jeg ikke selv må lave. Jeg er bare ved at planlægge forløbet. Skal i gang med at pudse hele rummet op og kan jo lige så godt få gjort klar til de kabler der skal ind i væggene.

Ved godt at de kontakter jeg nævner er dyre. Men elektrikeren skal jo også bruge noget tid på at trække kabler og montere stikkontakterne i væggene. Kan dette undlades er de pludselig ikke så dyre alligevel.
Skrevet af arb01 på 12-04-2015 11:43
Tak for svaret.

Ved godt at de kontakter jeg nævner er dyre. Men elektrikeren skal jo også bruge noget tid på at trække kabler og montere stikkontakterne i væggene. Kan dette undlades er de pludselig ikke så dyre alligevel.

Mindes da at priserne på de kære pop-up stikkontakter starter fra 1500,- og op. Du har måske fundet nogen som er billigere?

 

Evoline powerport fås fra 899 med tre stik.

De er da praktiske på en kogeø, hvor der ikke er ret mange andre muligheder, men så det også sagt. Stikkontakter bør ikke sidde i bordpladen normalt, den skal bruges til mad, og skal kunne rengøres uden forhindringer. For at have nok kan man med fordel sætte stikk. op 2 stk hvert sted. Det kan så være i dobbelt rammer. Og lad nu elektriker komme til inden du pudser for pænt op, det sg så ærgeligt at ødelægge noget unødig med rillefræser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tænk også på hvad for ting (til strøm) du skal have stående på dit bord, og hvilke ting der kun skal bruges en gang i mellem. 

Der er jo ikke meget grin i at have en "pop op" kontakt, som konstant er "oppe", fordi der altid sidder feks en kaffemaskine i. Så vil det være bedre at lave en kontakt i væggen bag maskinen. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

afbrydes strømmen til pop-oppere når de er nede? Ellers er det vel en katastrofe, hvis man spilder vand og det render med i stikkontakterne


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis