Undertag under gammelt tegltag

Hej med jer

Venter på tilbud fra tømrer, men for at være lidt klædt på, kunne det være rart med lidt info Vi skal igang med at renovere 1.salen. Dvs. at det hele skal laves om; vinduer skal skiftes ud, der skal mures en stor kvist på ca. 4m i bredden og der skal selvfølgelig isoleres efter alle kunstens regler. Taget er et virkeligt godt tegltag fra før krigen, der gerne skulle kunne holde 100 år mere. 

Ville I pille taget ned og lægge et undertag eller blot understryge? Har overvejet at understryge med en elastisk blanding - det forekommer mig bare enormt tidsberøvende og besværligt!  Hvad med priser? Hvis man selv pillede tagstenene ned og hjalp med at lægge dem op igen... 

Vh Anne-Dorte


Det sker på Møllegården!
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan kun anbefale at der laves undertag indefra, med oliehærdet masonit, som monteres på lister, på siden af spærene, så der er luft under det gamle tag. Masonitpladerne skal så afsluttes for neden så evt. vand løber ud i det fri

Tænk på at der ved nedtagning skal bæres en tegl af gangen til et midlertidigt lager, for så senere at hente og montere.

God arbejdslyst fra Bjarne


 

Anne-Dote og EISOE

Har kigget lidt på huntonit, som jeg ikke kender. Prisen på de 2 produkter er ens, se link.

Jeg ville vælge masonitten, da pladerne er så tilpas stive ar de kan krumme mellem spærene, hvis de skæres lidt i overmål. Ikke for at jeg er imod alt nyt, men oliehærdet masonit er et afprøvet produkt.

http://www.bygmax.dk/huntonit-undertag-traefiberplader-overfladebeh-3x1600x2100-mm.html

http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/byggeplader/masonitplader/hard-masoniteplade-oliehaerdet

Held og lykke med projektet.

Ps. montering af oliehærdet masonit er helt klart en gør det selv opgave.

Og for lige at gøre færdig, man starter foroven og og arbejder sig nedad, så der hele tiden er overlap på pladerne

 


 

Hej Bjarne - det lyder godt Er det nødvendigt at tage de nederste tagsten af for at komme helt til tagrenderne?

Det sker på Møllegården!
Skrevet af Bjarne Jensen på 10-04-2015 18:59
Har kigget lidt på huntonit, som jeg ikke kender. Prisen på de 2 produkter er ens, se link.

Man burde nok sammenligne prisen på de 2 produkter fra samme leverandør  ( 10-4 ) - deraf fås en prisforskel på ca. kr. 10,- /m2  - se link

http://www.10-4.dk/varer/byggemater...t-undertag

Huntonit er ikke specielt nyt - men et kendt produkt, som i øvrigt bliver meget anbefalet som undertag af en aktiv debattør på disse sider ( Koluda )

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Ved en total-renovering samt ombygning af en overetage så er et 75 år gammelt tegltag uden undertag eller strygning afskrevet!

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Huntonit er et gammelkendt produkt især i Norge. Men også visse egne af Danmark. Det er også på masonite basis.

Med hensyn til genbrug af gamle tagsten kan du søge under rådvad centret "center for bygningsbevarelse" Der kan du få en virkelig kvalificeret forklaring. De har masser af artikler om renovering af gamle ejendomme. Teglsten har en indkørings årrække, Her mener jeg at de sten der har støbeskader o.s.v. går i stykker efter 10-20 år. Sten der er 75 -100 år gamle har vist deres værd og er meget holdbare.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spændende med center for bygningsbevarelse - det vil jeg prøve Har haft en murer med ude, inden vi købte huset - han var imponeret over tagets kvalitet, så det skal bestemt ikke skiftes! Er spændt på, hvad tømrer siger - tusind tak for input!

Det sker på Møllegården!

Ved godt dette er et gammelt oplæg, men jeg står i lignende situation. Jeg har et udemærket tegltag der gerne har en 20-30 år tilbage. Men jeg kunne godt tænke mig et undertag, så jeg kan bruge loftrummet til opbevaring. Er det bare at knalde nogle oliebehandlet masonitplader op? Kan man evt. montere isolering på bagsiden?

.Velkommen på lds

Du kan efter min mening ikke lave undertag indefra. Det skal være en sammenhængende flade. Desuden skal undertaget slutte nederst med en konstruktion med tagpap, fodblik o.s.v. så det vand der kommer på undertaget føres ud i tagrenden. 

Men det var da en mulighed at understryge dine tagsten. Det betyder at fuge alle samlinger med mørtel. Det kan gøres indefra. 

Så kan du isolere m.m. blot du sørger for ventilation af mellemrummet imellem  tag og isolering. Det betyder at der skal være tilsvarende 1 cm sprække fordelt i hele husets længde i begge sider og dobbelt op i tagrygning. Isolering skal holdes 50 mm fra tag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis