OSB plade bag gips ERFARING SØGES

Hej Lds'ere

Det er diskuteret flere gange før herinde, om man må anvende osb, krydsfinere eller spånplade som første lag ved opsætning af gips. 

Gips producenterne fraråder det og anbefales fiberGips. Herinde bliver man også frarådet det.

Som tømrer ved jeg også godt at man sagtnes kan hænge ting op i 2 lag gips. Jeg er også med på at man kan forstærke mellem lægterne! At der gælder andre regler for vådrum osv.

 

Det jeg søger er erfaring med osb plade bag gipsen.. Altså nogle der har lavet vægge med denne løsning alligevel. 

Hvordan er jeres vægge idag.. er der tapet eller glasvæv på ?  hvor gamle er konstruktionen?

Og vigtigst af alt...  revner tapetet/væggen nu ?


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

"...Det jeg søger er erfaring.."

I et tidligere kommunalt job, lavede vi altid vægge på den måde. Vi brugte 15 mm gulvspån med fer/not til inderste lag, med en stribe lim i samlingerne. Det bliver klippestabilt, og jeg har endnu ikke set tapetet revne.

Det er noget dyrere, men der er næsten intet spild, og bagefter kan selv den mest klodsede pædagogmedhjælper hænge et billede op, uden at smadre væggen.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Jeg har også tidligere undret mig over at det bliver frarådet.

I sverige er det mere reglen end undtagelesen at sætte xfiner eller andet "træ" bag 1 lag gips. 

Og svenskernes træhuse burde "arbejde" mere end et dansk murstenshus, uden at det åbenbart giver problemer med revner i tapet/filt mm 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har mistænkt gips industrien for at have lavet rygtet.. De vil jo kun sælge den halve gips, hvis alle bruger træ i første lag.

Tanken med pladen arbejder pga. fugt ændring lyder rimelig men det burde også gælde listelofter, og forskalling generelt hvor der flittigt monteres gips.

Derfor vil jeg gerne have så mange som muligt på banen her, med deres erfaringer.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hos mig er det inderste lag en spånplade og det har da holdt i 41 år nu.
Har bygget en gipsvæg med 15mm tagfiner på lægter, med et lag gips.
Her 4 år efter, står væggen uden en eneste revne, og virker som den stærkeste væg i lejligheden.
Vi brugte den forbudte selvklæbende tape I samlingerne.
Der er filt på ydersiden, men faktisk ikke brugt en eneste dråbe lim på træet!

Elektronikteknikeren
Annonce
Tak for alle jeres erfaringer..
- Jeg opper lige tråden her i håb om at flere vil bidrage...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg har så til gengæld set et hus, hvor der næsten er revner i hver eneste gipspladesamling, og huset var udført af professionelle håndværkere.
Men indrømmet, jeg ser også at det går godt, men jeg ville ikke selv udføre konstruktionen, uden at der lægges båndstål i alle samlinger/hjørner
I vores sommerhus var der opsat gips på spånplade i et rum, der var savsmuldstapetet revnet i alle gipssamlinger, så jeg kan ikke anbefale det , det skal lige siges at der ikke var armering i gipspladesamlingerne,
det havde måske hjulpet!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis