Hvad er dette...? Og hvordan slår jeg det ihjel...?

Kære Alle LDS'ere

Med de seneste års øgede mængder nedbør har jeg flere steder i belægningssten fået begroninger af hvad jeg tror er en form for mos eller lav.. Og jeg kan ikke finde ud af at slå lortet ihjel...!

Har prøvet med ukrudtsbrænderen, RoundUp, algefjerner, og kan ikke huske om jeg prøvede MCPA også... Men det ser ud til at kunne li' hvad jeg har givet det..

Hvis der er nogen af Jer derude, der ved hvad det er, og eventuelt ved hvordan man kommer det til livs, vil jeg meget gerne høre fra Jer..

God påske

 

VH Jakob

 


Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mener at det er Levermos, og den er en satan

Den kvæler alt andet omkring sig, vist nok fordi den laver jorden eksrem sur, selv græs kan ikke klare den. 

Det bedste middel er fyssisk at fjerne den, ved at grave den op. Alene fordi jeg ikke er tilhænger af gift i danske haver...og fyssisk arbjede er nu også sundt for sjælen  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg tror Henrik har ret i identifikationen.

Jeg tror både blåsten og jernvitriol vil have en svidende effekt på skabet. Men det fjerner det kun midlertidigt.

En langtidsvirkende kur er at ændre på forholdene, som aktuelt medvirker til at skabet gror hvor det gror. Mon ikke det vil hjælpe, hvis området drænes bedre, eksempelvis ved grus, der sikkert også indeholder kalk, der måske ikke er sagen for mosset. 

PS Vil du svide mosset vil jeg anbefale den dyrere blåsten fremfor jernvitriol, da sidstnævnte kan give røde skjolder på stenene. Blåsten (kobbersulfat) købes i bl.a. Matas. 

Hvis du genopretter betonens naturlige ph værdi ved at udvande kaustisk soda opløsning, tror jeg den får det dårlig. Det er ikke lovlig til algebekæmpelse, men det er ok lovlig til at vaske fliser med ! !

. Giv det et forsøg. Der skal bruges 1/2 - 1kop til 1 spand vand. Husk handsker og beskyttelsesbriller. Det er stærk atsende hvis man får det i øjnene.  

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar venner, Sikker på at Henrik har ret i hvad det er for noget.. De billeder jeg kan Google mig til på Levermos ligner i hvert fald til forveksling..
Altså hvor tarveligt at han opfinder sådan et djævelskab og så vælger at kalde det Levermos...! Hmm..
Tak for forslagene.. Det breder sig lystigt i perlestensarealerne, og har fundet frem til et sprøjtemiddel, der efter sigende er lavet til formålet: Det hedder Mogeton WP og markedsføres af Bayer. Men er vist hundedyrt...
Ved godt at Henrik ikke synes om at sprøjte, og jeg kan ikke lide fysisk aktivitet, pånær hhv hver anden lørdag og onsdag, så hvis jeg kratter lidt i det, og ser om jeg kan finde noget Mogeton, så må det blive løsningen..
Og så i øvrigt prøve at stresse det ved at tørre det ud med gasbrænderen.. Skulle vist også have en god effekt.. Men skidtet har vist nogle MEGET modstandsdygtige sporer/frøkapsler..

Jeg giver lyd hvis jeg får succes med at finde noget saft..

Tak for hjælpen

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..

Hej alle, 

Blot til andre der snubler over denne tråd, som jeg gjorde.

Mogeton, må kun købes af professionelle og anvendes erhvervsmæssigt og kræver gyldig autorisation. Produkt må kun anvendes erhvervsmæssigt, Frilandsgartneri, Væksthusgartneri. se beskrivelse her: Link

Held og lykke med bekæmpelsen, jeg er selv gået den hårde vej og fjerner det med hånden sammen med alle de sten det holder fast på. Det virker! men det er ærgerligt at kassere granitskærver grundet ukrudt. 

Mvh Tjalfe

Annonce

Nu tråden er livet op igen...

Plænerens såsom herbatox, er virksom på visse ting, som Roundup ikke kan klare.

Bla de små "juletræs lignende gevækster" (aner ikke hvad de hedder) her hjælper Roundup ikke, men Herbatox slår dem ned.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej je_ns

Herbatox: Salg, anvendelse og opbevaring af midlet er forbudt i Danmark

Anvendelsesforbud som følge af bestemmelserne i EU-forordning 1107/2009, ifølge Bekendtgørelse nr. 188 af 22/2-2012 er der opbevaringsforbud pr. 2/9-2012

Ifølge https://middeldatabasen.dk

Mener du at det forholder sig anderledes?

Mvh Tjalfe

Det var jeg ikke klar over, men sådan har det ikke altid været, jeg købte for nogle år siden 5 liter (dog i et andet fabrikat) da kunne man bare købe.

Jeg giver plænen en tur hver 2-3 år, for at dræbe mælkebøtter og andet skidt.

Så jeg har til de næste mange år...

Men som jeg har forstået det, kan man stadig købe, i en klar til brug version.

Forstået på den måde det er færdigblandet og klar til at putte i sprøjten. 


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har bemærket at stort set samtlige potteplanter der har en hvis alder bag sig på planteskoler, plantecentrer mv. er jorden i potterne dækket af levermos, så risikoen for at på det ind i sin have er stor, med mindre man ikke er omhyggelig med at bortskaffe pottemulden. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis