Siemens kølefrysekab har det svært om sommeren

Hej

Mit skab fra 2007 (KI38VA50) integreret køle fryseskab, havde det meget svært sidste sommer. Det var nærmest umuligt, at holde temperaturen nede på 5 grader - specielt, når man kommer hjem med indkøb, der skal køles ned. Faktisk var jeg nødt til at ligge frostelementer i skabet, for at kunne holde maden nogenlunde forsvarligt kolde.

Jeg husker ikke, at det har været et decideret problem de andre år, men måske jeg ikke har været opnærksom nok.

Huset bliver desværre meget varmt om sommeren - når solen kommer frem bliver det hurtigt 25-26 grader, selvom det ikke er specielt varmt udenfor. Store vindues partier, gør at huset virker som et drivhus  

Omgivelsestemperaturen er selfølgelig medvirkende, men burde skabet ikke kunne virke op til 30 grader?

Tømreren der monterede køkkenet i 2007, mente at sokkelventilation var unødvendigt og grimt, hvorfor der er ingen ventilation nedefra. Eller dvs der er skåret et hul i bunden og toppen af skabet, men ikke i alusoklen. Det er måske en forklaring på problemet eller hvad? Jeg overvejer at sætte en riste i, men det er lidt bøvlet at komme til med en stiksav bagefter - hvordan gør man nemmest? 

Sidste sommer, lavede jeg ekstra huller i toppen af køkkenskabet - store 10cm huller, og monterede en pc ventilator, for at forsøge at lave ekstra ventilation - det hjalp dog slet ikke whatsoever. 

Så jeg er meget i tvivl om, problemet skyldes at skabet er defekt, ringe model, skabet fyldes for hårdt eller?

Jeg er fristet til at købe et nyt skab uden fryser, da pladsen er trang i skabet, så overvejer et Miele skab.

Alle inputs er meget velkomne, så jeg kan gå sommeren i møde, med koldt mad og drikke :o)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har det altid været det samme problem?
Hvis det er blevet værre, kan det være støv på kondenseren.
Jeg har/havde lidt det samme problem, og jeg fornemmer, at jeg fik det løst ved at motionere termostaten, ved at skrue hårdt op og lidt ned for kulden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg fornemmer at det er blevet værre de seneste år, og som sagt sidste års fine sommer, gav store problemer

Skabet er fri for støv på kondenseren, og termostaten er digital styret.

Temperaturen måler mellem 25 og 27 grader pt på toppen af kondenseren, alt afhængig af, om kompressoren kører eller ej.

Hvis du kræver (indstiller termostat) lavere og lavere jo ringere det går med dyret, er det en ond cirkler der forringer forholdene.
køleskabet får kun afrimet når kompressor går i stå, altså når termostat har sagt "kold nok" Hvis den kun evner at komme ned på 6 grader "så giver jeg sgi termostat et tak nedefter" går kompressor aldrig i .stå , og der opbygges rim, som yderligere forringer forholdene. Så hvis problemet opstår igen, skru termostat op på 7 grader og afvent om den kan klare det. Måske holder din mælk ikke helt til udløbsdato, men når sommeren er ovre kan du gå nedad igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for dine råd - det vil jeg prøve...

Hvad mener du om den mangelende ventilation i soklen - en detalje eller en mere alvorlig fejl, der har betydning for skabets ydeevne?

Det har da betydning at der er god ventilation omkring bagsiden. Men er der store huller i hylden under skabet + at der er plads imellem skabets ben så er der jo luft. Men det ene med det andet  gør jo at har den lettere ved at komme af med varmen. Men det gælder jo ikke kun om sommeren det mærkes på elregning hele året.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kunne godt lyde som en dårlig termostat. Har selv lige skiftet en termostat på mit Siemens skab, der havde samme problem.
Mit var dog et Amerikaner skab, men teorien bag køleskabet er den samme.

Bankrådgiver
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis