Afkortning af gevindstykke

Kære LDS'ere

 

Jeg har tænkt mig at lave en bænk ud fra et tralle/trælle princip, dvs. at jeg selv laver trallen, så jeg får den ønskede dybde på bænken. Hertil tænker jeg at bruge et gevindstykke til at samle "lægterne" med på tværs, men jeg kan ikke finde et i den længde, jeg skal bruge. Så kan man uden at ødelægge gevindet forkorte et gevindstykke og i så fald, er der do's and dont's?

På forhånd tak

 

Zinn

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen igen på LDS

Det kan man ikke MEN man kan meget let reparere gevindenden, med lidt øvelse.

I starten lader du en møtrik blive på gevindstangen før du skærer over. Så holder du gevind enden på en slibemaskine enten bænksliber eller vinkelsliber. Den holdes ca. på 15-20 grader ind imod sliber, medens stangen drejes rundt. Så har du slebet de værste gratere af og de sidste fine går af når du skruer din møtrik op over den reparerede gevind.

Men lige i dit tilfælde behøver du vel ikke at reparere. Du spænder din bænk sammen med de gevindstænger der  er for lange. Når alle så sidder som de skal, er det bare at skære overskydende gevind af, og du behøver ikke at reparere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar. Je_ns, du er inde på at møtrikken godt kan skrues af efterfølgende? Det ville jo være bedst, om man kan skille bænken ad, hvis behovet opstår.

Vh
Zinn
Har sku skåret mange gevindstænger over i min tid som maskinarbejder, og tager altid bare lige båndpudseren og ruller dem 2 gange rundt i ca 45 graders vinkel...

Det har altid virket...

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Møtrik kan altid skrues af, Hvis du filer eller sliber grater væk, kan møtrik både skrues af og på. det er bare godt at have møtrik på når man saver og filer, for derefter at skrue den af igen med det samme for at tage de sidste fine grater

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak for jeres svar! Jeg nedstryger og sliber!
En fintandet nedstryger, og en tang. Så kan du brække den lille grat af der kommer på den ene side.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis