Dimension af bjælkelag

Hej

Vi skal i gang med at bygge sommerhus. I huset skal der over badeværelse og et værelse være 2 hemse. Jeg har brug for at lave bjælkelaget så tyndt som muligt, da jeg har brug for så meget højde på hemsen som muligt.

Jeg har et frit spænd på 3,98 m. Hvilken dimesion skal jeg vælge? Er der nogen ide i at lave bjælker tyggere end 45 mm? pris taget i betraktning?

Har en ide om måske at lave synlige bjælker i værelse og badeværelse og derfor skal bjælker helst ikke ligge tættere end 60 cm, hvis jeg vælger den mulighed. 

Er det tilrådeligt at gå på kompromi med dimension (lave den knap så høj som foreskrevet)? Det skal jo kun bruges til børn som kravler lidt rundt, samt ekstra overnatningsmulighed?

Mvh

Bjarne

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
45mm med et spænd på 4 m?

Så bliver det da kun familiens kanariefugl, der kan færdes på hemsen uden det braser sammen.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Meget fin lille tabel til hurtigt at overskue, hvor man henne i verdenen med dimsioneringen.
Hvis jeg læser den ret, bør dimensionen i dette tilfælde være 100 x 200 med en afstand på 60 cm og give en nedbøjning inkl. nyttelast på 1-1,5 cm?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Bjælkelaget i vores 1. sal er 51x225 Kerto med max 51 cm imellem og der er spændet ca. 5 meter. Hvis der skal spares plads i højden kan Kerto varmt anbefales frem for limtræ eller T1.
Annonce

398 cm er et ret stort spænd, og 45 mm i tykkelse er et dårligt valg, hvis du lægger vægt på at bjælkelaget ikke er for højt.

Den foreskriftsmæssige dimension (iflg. TRÆ 28) ved gulv af 22 mm hvlp brædder som minimum, og en bjælkeafstanden på 60 cm kræver 100 x 200 mm planker. Her er nedbøjningen beregnet til max 1/500 del afspændvidden ved belastning fra en normalt udnyttet overetage. Går du ned på 50 cm bjælkeafstand hedder det 75 x 200 mm

En hems kræver ikke samme dimensioner som er rigtig etageudnyttelse, så du kan sagtens gå ned i dimensionerne. Overvej evt. om du kan have en tværstiver liggende ovenpå bjælkelaget, evt. gemt i en væg, hvis der skal være to hemse. Du kan vel ikke vende bjælkelaget så spændet bliver kortere, uden det kommer til at se forkert ud?

Først mange tak for alle svarene. Skønt at i gider bruge tid på at svare.

Som jeg er informeret og tidligere også brugt af spær fabrikken da vi byggede nyt hus for 3 år siden - så er 45 mm en meget brugt tykkelse(pris taget i betragtning). Så jeg mener bestemt ikke jeg er "ude på dybt vand" eller at hemsen kun kan holde til "familiens kanariefugle" Jeg undersøger normalt tingene meget grundigt inden jeg tager en beslutning.

Tak for dimensioneringstabellen, den har jeg også selv fundet på nettet - fin lille sag.
Som jeg læser tabellen og samtidig trækker lidt fra da det jo kun er en hems(gå lidt på kompromis med dimensioneringen) - tænker jeg en 45x220 kunne være en mulighed.

Hvis jeg går op i tykkere dimension er jeg vel typisk over i rå træ som ikke er høvlet/tørret?? Nogen som kan svare på det? Og er der ulemper ved det?

Jeg kan desværre ikke vende bjælkelaget med fordel da den har samme længde på den anden led
Kerto bjælker kunne jo være en mulighed - men også noget dyrere løsning

45 mm er skam meget anvendt, men da du skriver du ønsker et tyndt bjælkelag, tror jeg folk har vendt tommelfingeren nedad til dit brug. Man skal jo kende dine primære betingelserne for at kunne rådgive 

45 x 220 er ok, men en lidt utraditionel dimension hos tømmerhandlen, vil jeg mene, Den findes muligvis i reglar, men det har ikke samme styrke som spærtræ.
Vær opmærksom på, at en høj smal dimension som den her, er meget afhængig af at blive effektivt fikseret både i top og bund, for ant undgå sidevejs vred og deraf følgende tab at bæreevne.

Du kunne overveje at bruge en fuldkantet 3 x 6" der ofte bruges som tagåse med ca samme spændvidde. Den bærer tag, vindtryk og snelast med en afstand på godt 1 mtr, og burde sagtens kunne holde pr 60 cm til en børnehems, De plejer på grund af udbredelsen at kunne skaffes til en fordelagtig pris og så giver de et 7 cm lavere bjælkelag.

mange tag for info egj. Ja jeg har også selv tænkt at det sagtens kunne være en større dimension en 45 mm. tømmerhandelen nævnte bare at så gik man op i f.eks uhøvlet og ikke tørret træ - men det er måske ikke noget problem?

Hvis jeg vælger at lave noget af bjælken synlig er det måske pænest at det er høvlet/afrundet

jeg vil anbefale, at dugår til det yderste i dimensioner, da mn let kan glemme, hvad man lavede for 10 år siden og fylde alverdens ting på loftet, når ungerne ikke er unger længere. Og du tør godt lade nogen overnatte uden flugtveje?

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis