Jordvarme el. luft/vand varme?

Hej Alle
Jeg går stadig i overvejelserne om det skal være en luft/vand el. jordvarme vi skal anvende som energikilde i vort nye hus.

Huset bliver lavenergi (BR15), og vi forventer et årsforbrug på maksimalt 9000 kwh varme (dvs. vi har lagt lidt til energirammen). Jeg har kigget på enten Danfoss DHP-H eller DHP-AQ. Prisen for jordvarmen bliver ca. 10% højere pga. nedgravning af slanger mv.

Jeg har snakket med flere VE-installatører, men vil rigtig gerne høre jeres meninger/erfaringer også??

Jeg har måske lidt sådan, at der ved jordvarme, er mange parametre som kan gå galt. utætheder på selve slangerne eller fordeleren. osv.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jordvarme udnytter at temperaturen nede i 90-120 cm ligger omkring 3-4 gr c i vinterhalvåret døgnet rundt , det er jo fint nok i strenge vintere , men de er jo efterhånden en sjældenhed.

Lufttemperaturen ligger i de her milde vintere langt over 3-4 Gr. C som der er nede i jorden og i foråret typisk 8-12 C så der er meget mere varme at hente i luften end nede i jorden.

Der er også mange penge at spare på anlæg og vedligeholdelse ved luft til vand VP.contra jordvarme.


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 22-03-2015 10:12

Jordvarme udnytter at temperaturen nede i 90-120 cm ligger omkring 3-4 gr c i vinterhalvåret døgnet rundt , det er jo fint nok i strenge vintere , men de er jo efterhånden en sjældenhed.

Lufttemperaturen ligger i de her milde vintere langt over 3-4 Gr. C som der er nede i jorden og i foråret typisk 8-12 C så der er meget mere varme at hente i luften end nede i jorden.

Der er også mange penge at spare på anlæg og vedligeholdelse ved luft til vand VP.contra jordvarme.

 

Hej Svend. 

Det var netop din sidste post i en anden tråd, der fik mig til at kaste terningen igen!, efter dialog med flere VE-installatører skulle der efter sigende være noget mere vedligeholdelse ved jordvarme...

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis