Bund

Har nu slebet gammel bundmaling af min glasfiber jolle den sidste uges tid, ikke det sjoveste. Der er nogle små skader som kan klares med spatel masse. Men men der er også store skader som skal klares med glasfibervæv.
Mit spørgsmål er, hvad er rækkefølge : skal den have ligt primer før glasvæv eller er det væv og så primer.
Og så spartel masse.
Vil gerne være sikker på jeg gør det rigtigt.
Vh cl

C/L
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lave glasfiber reparationen inden du giver primer.

Du skal slibe ned til ren glasfiber (væk med gelcoaten) i hele området du skal reparere med glasfiber.
Det ikke det de skriver på dåsen :Brugsanvisning:
Ved behandling af rent slebet og blæst laminat, som skal udspartles, anbefales det at påføre et lag epoxyprimer før spartlingen.
Men hvis jeg gør det, er det så ikke svært at se de skader hvor jeg ville bruge spartelmassen ??

C/L
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er meget enkelt:

Når du har slebet ned i din båd til helt ren og solid glasfiber, så er du nede i et lag glasfiber og polyester. (Alle almindelige både) Det er fint hvis din slibeskive er ret grov, så du har en ru overflade.

Det reparerer du med Enten:

A glasfiber (Måtte) og polyester indtil du har den rigtige lagtykkelse. Det binder rigtig godt på den glasfiber, som du har slebet ren. Derefter sliber du glat og jævnt med en sandpapir-klods, og det hele er nu glasfiber og polyester. Din reparation er nu lavet af det samme som resten af din båd - og det skal gerne have primer for at bundmalingen holder godt.

B: Glasfiber-måtte - altså vævede måtter (som ligner stof) og epoxy - det lægger du på i lag til den rigtige lagtykkelse. Det binder meget godt på den glasfiber, som du har slebet ren. Så sliber du det jævnt. Den reparation som du har lavet i epoxy, behøver du ikke at give primer inden bundmalingen. Epoxy-laget er nemlig lige så godt (stærkt) som den primer man bruger. Primeren kan være en to komponent maling, som faktisk er epoxy. Eller næsten det samme som epoxy.

MVH A

PS - hvis du stadig er i tvivl, så fortæl lige, hvad deter for et materiale du vil reperere med - den med brugsanvisningen (som virker underlig).
 


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for svar.

C/L
Skrevet af Krill på 18-03-2015 19:13
Det ikke det de skriver på dåsen :Brugsanvisning:
Ved behandling af rent slebet og blæst laminat, som skal udspartles, anbefales det at påføre et lag epoxyprimer før spartlingen.
Men hvis jeg gør det, er det så ikke svært at se de skader hvor jeg ville bruge spartelmassen ??

Ja det passer sikkert fint til spartelmassen..

Men det var glasfiberreparationen jeg svarede på, der skal slibes ned til ren glasfiber, og så direkte på med polyester og måtte.

 

 

Det virker ikke fornuftigt at der skal epoxyprimer under en spartelmasse.

Hvis det er en polyester-spartelmasse, så er det jo bare en fortsættelse af din polyesterreparation - hvad skal man så med en tidskrævende pause med epoxyprimer. Det lyder ulogisk.

Hvis det er Epoxy-spartel, så limer det jo meget godt også - og nok næsten lige så godt som epoxy-grunder.

Uanset hvad, så spartler man gerne bredt - og efter at man føler ujævnhederne med fingrene - så at det hele har samme farve bør ikke gøre det svært at spartle. Brug fingrene - så mærker du de mindst eujævnheder.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også