Gipsloft under pudset loft

Hej

Et kort spørgsmål i den lette katagori!

Vi har træ loft lagt på pudset loft, og jeg har nu lyst til at hæve det så meget som muligt, og lægge gipsplader på. Træloftet er hevet ned. Er der fordele ved at bevare det oprindelige pudesede loft, eller skal jeg hive det ned og sætte dampspærre og forskalling op og så sætte gips på!

Sætter pris på alle indput!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har sat gipsplader direkte under pudset loft. Det fungerer rigtig godt. Du skal have de skruer der er beregnet til 2 lag gips. Brædder over pudset loft er næsten 100 mm brede og kun 6-8 mm sprække imellem. Så langt de fleste skruer vil ramme i noget træ. Men der vil være enkelte der ikke rammer. De må så pilles ud og flyttes et par cm (i den rigtige retning, så man ikke rammer samme sprække.)
Det vil være fornuftigt med dampspærre hvis der er lavere temperatur i rummene eller skunk ovenpå.
Man kan godt lave et par mindre huller i det pudsede loft uden problemer. Det kan være der skal trækkes/fiskes lidt kabler ved samme lejlighed.

Vil du være lidt mere sikker på at ramme træ og at perforere din dampspærre lidt mindre, kunne du skrue en 25 mm forskalling under. Men du skal se efter ved f.eks. vinduer, at loftet ikke kommer for tæt på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det hurtige svar. Men der er i forvejen huller i det pudsede loft, hvor der tidligere har været en skillevæg. Jeg tænkte derfor om der er noget i vejen for at tage pudset ned og sætte forskalling og dampspærre direkte fast på loftbræderne og så to lag gips?
Loftet er uden undertag hvis det har nogen betydning.
Det er der ikke noget i vejen for. Men det er svært, fordi de brædder som holder pudset så er fyldt med ståltråd og søm. Og det er noget lettere at tage de pudsede brædder ned så du har noget rent at starte med.
Jeg ved ikke hvad du mener med "loftet er uden undertag"
Er det en 1. sal og hvad består taget af ?
og bør du så ikke også efterisolere ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
du skal lige tjekke om det er plant før du bare skruer gipsplader op, for det er det nok ikke. Så du skal enten smide forskalling på og rette det op, og så 2 lag gips, eller rive den gamle forskalling ned. Det er lidt et arbejde - men den løsning som giver mest loftshøjde. Vær opmærksom på korrekt brandsikring hvis du gør sidstnævnte da du fjerner det gamle brand isolerende lag (puds).
Tak for svarene.
Jeg valgte at tage puds ned og instalere ny forskalning. Det blev fint!

Det var du hurtig til. Og så må du jo have erfaret at man kan blive beskidt, men ikke mere end at det kan vaskes af igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis