Stern i fibercement

Hej med jer.

Vi har et hus fra midt 70´erne, som jeg godt kunne tænke mig nogle nye stern på. Pt er de lavet af træ, og disse skal enten males eller udskiftes. Hvis jeg gerne vil udskifte dem, har jeg stærkt overvejet fibercement, enten Hardi eller ivarplank. De nuværende er ca. 26 cm i højden, og består af ca. 18-20 mm tykkelse. Ovenpå er der zinkkapsel. Tagrenderne er skjulte.

Mit spørgsmål er så, skal der være zinkkapsler på en fibercement plade? I så fald, hvordan sætter jeg den fast? I dag er der søm igennem ned til sternpladen, kan man gøre det samme på fibercement pladen? Da ivarplank er ca. 18 cm. så skal jeg bruge to plader som overlapper (den øverste ovenpå den nederste), er det et problem?

Det var måske mange spørgsmål, men jeg håber at i kan svare på dem.

 

VH

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
altid en god ide med zinkkapsler som lige går ind over tagrenden, på toppen. du kan montere dem ved at sætte en liste på bagside (øverste oppe) på den øverste planke og så sømme/skrue dem fast i listen, jeg skal selv igennem samme operation her til sommer , men jeg vil dog ikke bruge hardi/ivar plannker jeg har tænkt mig at bruge en planertenit plade som så bliver skåret til så den passer i højden.
OK, tusind tak for svar.

Jeg synes det ser ud til at planeternit er samme materiale som hardi/ivarplank, og eneste forskel er at de fås i en anden dimension (ret mig hvis jeg tager fejl). Jeg vil bare gerne undgå at skulle skære dem på langs (det får jeg aldrig til at være lige).

Er der nogle problemer med at de plader jeg gerne vil bruge overlapper ca. 5 cm (den øverste over den nederste)?

VH
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du bruger plan eternit, så skal der alligevel træ under, så du skal have sternkapslen på.

Det er meget billigere at købe eternitten i hele plader (125 x 250 cm )

Jeg har lavet stern med de plader, og selv skåren den, jeg brugte dyksav, med føreskinne, så går det som en leg, og man kan få de mål man skal bruge.

Kan godt sætte et par billeder ind, hvis du er interesseret i at se hvordan det ser ud, på mit hus. (jeg havde også skjulte tagrender, men ændrede til synlige....
Forskellen er dimensionen ved planertenit får du præcis den str du vil have og den har en blank overflade, overfladen på Ivar/hardie er malet og med mindre man vælger den udgave der hedder hardie plank glat så syntes jeg at dt bare ligner noget er for kunstigt.... sådan lidt billig plastic agtigt ud ( min egen mening), men det kommer jo an øjnene der ser det. I mit forrige hus satte jeg hardieplanker op for 7-8 år siden og blev ret hurtigt trær af at se på det selv i mit nuværende har jeg enkelt steder valgt den udgave der hedder hardie plank glat, den forsøger ikke at efterligne en træoverflade og er efter min mening lang flottere, grunden til at jeg vil vælge planertenit er at så undgår jeg at lave et overlap og kan skære i den dimension som jeg selv vil have.
At skære dem lige på langs klares med enrumdsav påmonteret en klinge til netop dette formål og så bruge en føringsskinne

P.s. En planertenit plade er gennemfarvet det er hardie/Ivar planker ikke de er malet.
Der findes specielle klinger til eternit, men de er ret dyre. Jeg brugte en billig 125mm diamantskæreskive, af fabrikatet Karat, den kostede ca, 75 kr i Xl.
Det tager 1 minut, at skære 2,5 m med denne skive, monteret i dyksaven, snittet er lige så fin som det "originale" (kanten skal lige have et strøg med håndsandpapir, så der ikke er "grater")
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også