påfyldning vand naturgasfyr

Som relativ ny boligejer har jeg fundet ud af at et naturgasfyr skal have påfyldt vand en gang imellem.

Problemet er at jeg ikke ved hvordan.

Jeg har prøvet mig lidt frem men det medførte at trykket faldt yderligere.

Håber i kan guide mig ud fra nedenstående billeder
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

HEJ

Du skal blot åbne for den koldtvands hane der er under fyret (forbundet til selve varme anlæget.

Og når der er tryk på her skal du åbne den afspærringventil der er for enden af den lille slange og du påfylder vand på anlæget.

Når du på manometeret ser du har tryk på anlæget lukker du for afspærringsventilen og efterfølgende for din koldtvands hane.

Jeg har sat et par pile og tekster på billedet.

Manometeret finder du sikker oppe på selve fyret.

 

MVH Njord


MVH Njord
Hej Njord

Jeg forsøgte mig med dit forslag men det var faktisk det der gjorde at trykket faldt.

Jeg prøvede at fjerne slangen og så se hvad der skete når jeg drejede på koldtvandshanen, ingenting.

Ligeledes åbnede jeg for afspærringsventilen og der kom vand ud.

Ved ikke om det er korrekt at det skal være sådan?

OK, så er der noget der tyder på din koldtvandshane ikke er tilsluttet eller afspærret på anden måde.

En "her og nu" måde er at du finder et længere slangestykke og tilslutter på en anden vandhane og påfylder den vej.

Men det er smartest at du finder ud af hvorfor der ikke er tilgængeligt vand på hanen.. der kan sidde en kuglehane /balofix ventil eller lignende et sted der lukker.

Jeg kan se du har to afspærringer på dit varme anlæg, dels den afspærring du har brugt og umiddelbart efter er der en balofix ventil der står åben. Det er Ok og betyder ikke noget, men i teorien skal du jo huske at åbne for begge... Og noget lignende kan være tilfældet på koldtvandshanen.

Kan du evt tage nogle billeder der viser mere af  hvordan hanen sidder osv??

 

MVH Njord


MVH Njord
Jeg har prøvet at tage et par billeder af hanen.. umiddelbart virker det snarere at være en form for varmt vandhane?

Om det er vant eller koldt vand du fylder på anlæget har ikke nogen reel betydning.

Men på slangen har du et voldsomt knæk.. kan det være nok til at lukke det helt?

Hvis du føger det rør hanen sidder på, kan du så komem til andre haner hvor du kan checke om der er tryk på røret?

MVH Njord

 


MVH Njord
Annonce

Hej.

Det kan være din hane har sat sig. Hvis du åbner et par omgange og giver den et par dask på siden med en hammer, ikke voldsomt, men bestemte slag løsner den sig måske.

mvh


 varmetossen

Tror ikke det er knækket der gør det for har jo haft slangen af og lukket op for hanen for at se om der var noget tryk.

Men som du siger må der være et sted der yderligere skal åbnes udover hanen.

Problemet er at fyret står i et anneks så det er svært præcis at afgøre hvilket et rør der inde fra hovedhanen løber ud til varmtvandshanen på fyret.

Men nu steg trykket så lidt på en eller anden måde. Men kun til 0.2
0,2 er for lidt....
Jeg gætter på den stigning du har oplevet er pga at vandet udvider sig når det varmes op :-)

Men når du akut mangler vand på anlægget, så træk en slange fra en anden hane og fyld på varmeanlægget herfra. Så løser du problemet her og nu og har tid til at checke hanen osv...

MVH Njord

MVH Njord
Tak for rådene. Det endte med at blive en løsning med at bruge en haveslange og gå uden om den vandhane.

Så fik jeg trykket op på 1.6.. må finde ud af det med den vandhane på et andet tidspunkt..

Hej.

Prøv nu lige det med hammeren først. Det er ikke den bedste kvalitet vandhane og den egner sig ikke til lang tids tilstand, så der er en god chance.

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis