antal solceller vs produktion

Jeg monterede for ca. 2 år siden 2 stk 3Kw anlæg på min garage og værkstedsbygning.

Da de liger næsten fladt er der lidt flere solceller end normalt til hver inverter.

Det ene anlæg fik monteret 15 stk 250 watt paneler og det andet fik 16 stk 250 watt paneler.

begge anlæg har lige andele sol og næsten ingen skygge i løbet af dagen.

produktions forskel kan derfor primært forklares ud fra at der er 1 panel mere på det ene.

 

Nu syntes jeg det kunne være sjovt at se om det 1 panel til forskel har en praktisk betydning ng og i givet fald hvor stor.

Jeg har netop aflæst begge invertere for hvad de selv mener de har produceret og resultatet er 5600 Kwh for anlæg 1 og 6000 kwh for anlæg 2

dvs.

Produktion for anlæg 1(med 15 paneler) har gens. været 373 kwh/panel (5600/15)

Det sidste ekstra panel på anlæg 2 har produceret differencen på 400 kwh (6000-5600).

Altså er det, det sidste panel som får den samlede løsning til at yde bedre og en løsning med 16 paneler er mere optimal.

moralen i dette er at man altid skal sikre at dimmentionering er optimlt, da man ellers risikere en situation hvor inverter ikke arbejder optimalt.

Et ekstra panel koster i dag ca. 3 tkr og producere strøm for rundt regnet 500 kr/år - min tilbage betalingstid er derfor lige godt 6 år.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke sætte det så firkantet op, at 16 er bedre end 15 paneler.
Der er måske ikke "synligt" skygge-indfald e.l., men der kan være flere faktorer der er med til at give de få procent differens.
For reelt set skal du regne det ud sådan her:

6000/16=375kWh/panel
5600/150=373,33kwh/panel

Men det er eminent vigtigt i denne sammenhæng, at du kommer med præcise aflæsninger, da 5625 er nok til at de 15 paneler producerer det samme som anlægget med 16 paneler og 6000kWh.

Men tager vi dine runde tal for givet, så er produktionsforskellen på 15 vs. 16 paneler:
375/373,33*100-100=0,44643% pr panel på 16 frem for 15.

Denne minimale forskel kan tilskrives mange ting:
-der kommer af og til en lille smule skygge på nogle af 15 panelerne, f.eks. grundet vinden skubber et træ's skygge ind over dem
-Større støv/snavs/løv-fald på de 15 frem for de 16
-du har rengjort de 16 bedre/oftere end de 15, f.eks. vandet du har vasket solcellerne med, har du brugt først på de 16, og bagefter på de 15.
-kanten på dit garage-tag laver en smule skygge på de 15 frem for de 16
-Der er flere meter ledninger mellem de 15 ifht. de 16 og den respektive inverter

Så som du kan se, er der MANGE muligheder til at forklare forskellen.

 

Fedt indlæg...!! Rigtig god information når man står og tænker om man skal købe solceller!!

http://www.anthon.dk/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis