polycarbonat eller lamineret glas til tag

Jeg overvejer at lave en terasseoverdækning, som skal være helt gennemsigtig. Derfor står valget mellem polycarbonat og lamineret glas. Det skal være gennemsigtigt glas, for at få mest muligt lysindfald i huset hele året rundt. 

Overdækningen skal være ca 3m x 6m, og helt åben på de 3 sider. Den bliver bygget op med samme spærafstend som på huset, 1m mellem spærene. Hvilket jo stille lidt krav til tykkelsen (styrken) af pladen.

Kan i komme med nogle fordele/ulemper ved polycarbonat vs. lamineret glas. 

Som jeg selv kan se det, så er polycarbonat pladen meget letteret, og dermed nemmere at håndtere. Også er den næsten brudsikker. 

Lige nu har interglas den samme pris på de 2 plader jeg kigger på, begge til en kvm pris på 750, som giver en pladepris på 2250.- 300cm x 100cm  Pladerne er 10mm polycarbonat, og 10,76mm lamineret glas.

Jeg kunne så samtidig også godt tænke mig en mulighed for at dimme lyset lidt ned om sommeren, enten i form af en markise/gardin der evt kan monteres under glasset, og trækkes for de dage solen skinner mest.

Håber i kan komme med nogle imput, og ideer til mit projekt.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal du vælge lamineret glas, polycarbonat bliver mat med tiden....

Men lamineret glas er nok en lidt tung løsning, findes mig bekendt ikke under 6,35 mm i tykkelsen.
Der står om polycarbonat pladen at: "UV bestandig og med sikkerhedsfolie på begge sider." så vil da ikke tro at den falmer/bliver mat.

ja det laminerede glas er meget tungt. 80,7Kg for en plade i de mål jeg skal bruge, hvor polycarbonat pladen kun vejer 36kg. jeg er ret sikker på at jeg skal op i min. 8,76mm og gerne 10,76mm i lamineret glas, for at det kan holde til en spær afstand på 1m. Der kan jo komme til at ligge mange kilo på sådan et tag, en god vinter nat, så det skal jo kunne holde.

Beskyttelsesfolien er jo bare for at transportbeskytte pladen og skal fjernes (er ikke gennemsigtig)

Jeg har bare dårlig erfaring med polycarbonat, og falmning.

Prøv at se sideruderne i båden, de er helt matte, det er polycarbonat. (forruderne er plexi, men nyere)

 

Hvis polycarbonatpladen er af typen "UV-bestandig" så falmer den ikke de næste mange år!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

jeg går nu ud fra at UV bestandig dækker over at solen ståler ikke vil ødelægge den Men har også skrevet til forhandleren for at høre dem ad, om fordele og ulemper ved begge valg.
Men det fint at få lidt erfaringer med ind over, det er jo derfor jeg spørger.
Annonce
Kan polykarbonat pladerne klare et spænd på 1 meter, uden at de bøjer ned?
Eller der det celleopbyggede termoplader, som jo nok er noget mere stabile.
Det er ikke celle opbygning (thermotag) men en helt alm. gennemsigtig plade. Ja det kan de jo godt, til en hvis grad. Det har jeg også skrevet og spurgt interglas om. Om hvor tyk pladen skal være for at kunne klare et spæn på 1m. Det muligt 10mm ikke er nok, men at der skal bruges 14 eller 16mm. Men så vælger jeg lamineret glas i stedet, da det ellers bliver alt for dyrt.
Men det er stadig kun på ide niveau vi er. prøver at undersøge mulighednerne og se hvad de forskellige løsninger vil koste. Så jeg kan vælge den bedste løsning, der passer til min økonomi.
Er det helt udelukket, at sætte et "mellemspær'' op, så kan du bruge almindeligt 1 lags vinduesglas, som jo nok er den billigste løsning.

Bare en 10mm tyk coatet polykarbonat, koster den ikke kassen pr m2 ?
Det skal være lamineret glas,ellers er det jo livsfarligt at side under hvis det skulle gå i stykker.

Den koster lige nu 750 kr. Pr kvm hos interglas. Samme pris som den 10 mm laminerede glas koster.

Eller lægter over spærene. Det reducerer da styrke behov væsentlig i selve tag pladerne.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis