At bore hul igennem en større gren/mindre træ.

Goddag til alle LDS'ere. Mit første indlæg, samt jeg er super grøn mhp. at bygge og gøre ved, med mine blot 21 år på bagen og de fleste i skole... Uanset vil jeg nu stadig høre, om mit lille projekt har mulighed for at realiseres.

Jeg går med tanken om, hvorledes det er muligt, at finde et lille træ/større gren. Størrelsen er ca. 1-1,5m i længden og en diameter på godt 4-6cm. Jeg vil derefter udhule midten, dvs. et hul der går fra den ene ende til den anden, og som gør at man fx. kan skjule ledninger deri, eller hvad ellers man finder på
Ved i om der findes noget værktøj til en sådan sag, eller om der er andre løsninger?
Fx. ved jeg at musikinstrumentet didgeridoos udhules af termitter, men det er nok en helt anden sag og tilgang...

Derudover, et lille sidespring. Ved ikke hvor denne skulle postes= Hvis man vil fremtvinge årerne i tømmer, som fx. brædder. Findes der en behandling? Så det kan minde om det, man finder nede på stranden som ser så historisk og karakterfuldt ud?

 

Kan i have en god uge!!

Mvh. Gabriel

 


Vi er sat på jorden sammen, alene for at være sammen. "Den lille prins" er eksemplet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første, med at udhule en gren, er der flere måder at gøre på:
1) et tilpas langt bor, hvad enten der er et snegle bor, spade bor eller en tredie udgave af et bor, blot det er langt nok
Træ er relativt nemt at bore i, så et stykke armeringsjern du banker fladt i den ene ende, og sliber det en anelse skarpt, kan du komme relativt langt med (i princippet et hjemmelavet spadebor)
2) ved større emner (hul på 5+ cm vil jeg sige) kan du gå igang med et stemmejern
3) afhængigt af antallet af udhulede grene, og længden på disse, kan du gøre det i en drejebænk med det rette værktøj
4) Finde en gren der allerede er hul på naturlig vis, f.eks. råd eller insekter

 

Mange tak for det tjeppe svar, Steensen!
Jeg har lidt en drøm om, at tage en gren, som minder om et lille træ. Dvs. den har en stamme og munder ud i 3-5 grene. Vil det på nogen måde være muligt at udhule disse, da træet jo så bøjer sig? Tænker det i hvert fald udelukker bore muligheden og stemmejern.

Vi er sat på jorden sammen, alene for at være sammen. "Den lille prins" er eksemplet.

Sidespringet er hermed besvaret. Sandblæsning er jeg kommet frem til, som værende løsningen.

Derudover har jeg fundet ud af at hyld skulle have en super let-fjernelig marv. Men en mørkere træsort havde været at foretrække, så hvis nogen kender en anden metode, eller evt. hvilke dyr man kan få hjælp fra, for ikke noget helt tredje. Så er jeg stadig meget interesseret!


Vi er sat på jorden sammen, alene for at være sammen. "Den lille prins" er eksemplet.

Man kan snyde lidt ved at krænge barken af en frisk gren. Eksempelvis er lindetræer nemme at arbejde med, hvor det er muligt med lidt tålmodighed at lægge et snit i længderetningen, hvorefter barken kan løsnes stille og roligt (med lidt behængdighed også på stumper af sidegrene) og fjerne hele indmaden. Samling af "barkrøret" kan ske med snedkerlim el. lign. bare husk at gøre det før barken bliver for tør og begynder at rulle sig sammen. Det skal dog ikke gøres nu. Vent et par måneder evt. til sommer, hvor der er godt gang i saftstrømmen, og barken derfor er nem at få af.

Imitation af standvasket træ er også muligt. For at opnå en overflade, der ligner standvask kan du sandblæse træet eller give det en tur med en højtryksrenser. Det giver mere struktur i overfladen idet de bløde dele fjernes mens de hårde dele ved årringe og knaster kommer til at fremstå tydeligere. 

Afghængig af temperament kan man før eller efter højtryksrensningen varmebehandle træet med en ukrudtsbrænder eller en bunsenbrænder, hvor en let varme hurtigt vil få de mest harpiksholdige dele til at fremstå mørkere. Gør man det efter højtryksrensningen vil varmen samtidig svide de træfibre, der kommer til at stritte efter rensningen. Varmebhandler man før kan stritterne fjernes med sandpapir.

Det sandhlæste eller højtryksrensede træ vil dog være frisk gult i farven. Skal det have den rigtig grå/sølvagtige farve som et strandvaskertræ må du igang med bejdse.

At bore et hul i et stykke træ/gren/stamme på 1-1,5 meters længde er nærmest en umulig opgave med et håndholt bor, da det er umulig og ramme bare noget der ligner plet i den fjerne ende. Du kan bare prøve på et kort stykke træ.  

Vil dog foreslå dig du flækker stykket på langs med en båndsav/økse og lave en passende kanal med et stemmejern/huljern. Derefter limer du stykket sammen igen. Med lidt forsigtighed kan det laves så det næsten ikke kan ses. Den metode kan bruges på alt træ.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Fremragende. Mange tak de herre!!
Specielt ideen om at brænde overfladen tiltaler mig meget. Det skal straks prøves.

Vi er sat på jorden sammen, alene for at være sammen. "Den lille prins" er eksemplet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis