Ny gips loft om på eksisterende gammel gips loft

Mine gamle gipslofter skal friskes op med nye giplsplader. Hvad er det mest hensigts messige at gøre?

  • At montere gipspladerne om på en forskaling af træbrædder monteret om på det gamle loft 
  • Eller at montere om på en forskalning af stålprofiler.
  • Eller noget helt tredje ? 
Ved samme omngang tænker jeg at installere en dusin LED spots.

Jeg bygger fordi jeg er c:
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du hvordan konstruktionen er under de nuværende gips plader?

Hvordan er mulighederne for at trække ledninger til de nye LED spot? Kan du komme til oppe fra?
Hej.
Det ville være en god ide, at fjerne det eks. loft. især når du vil have plads til LED spot.
Desuden ville du kunne se, hvordan det eks. komplementerende konstruktion ser ud og eventuelt opsætte ny dampspærre, hvis der ligger et uopvarmet rum oven over eller den eksisterne alukraft er beskadiget.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rolig rolig lad os nu lige forhøre os om forholdene. Vi ved jo ikke om det er etageadskillelse eller mod u opvarmet ru.
Hvis det er i etageadskillelsen/ bjælkelaget kan jeg komme i tanke om mange smarte løsninger som ikke indebære at rive det eksisterende loft ned.

Det fordi, jeg tænke i forhold til vinduets placering i højden også (på billede). samt at det vil være det holdbareste, at gøre efter min mening,samt ingen vægt færøgelse af konstruktionen. selv om konstruktionen "burde" kunne bære dette
Men du har da ganske ret i, at der skal lidt flere oplysninger af denne.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du kan til dels have ret i det med vinduet, men det mener jeg kan løses nemt. Jeg ville til hver en tid vælge at skrue gipspladerne direkte op på der eksisterende loft. Du har en dejlig fast overflade at sætte op på og du undgår isolerings helvede. Det skulle konstruktionen nu nok kunne holde til Det er heldigvis ret simpelt med de nye LED spot at montere dem i eksisterende loft ved at klikke dem op i et hul man laverr da de ikke behøver værn mod isoleringen og så ville jeg save en rille i eksisterende loft hvor ledningen kunne løbe til nærmeste tilslutningssted. Dette kan ikke anbefales hvis der, som Martin skriver er snak om en konstruktion med dampspærre lige under eksisterende gips plader.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det ligger jo uden for enhver tvivl at der skal spares på lofthøjde. Det kan ses ved vinduet. Så der ner kun 3 muligheder tilage. Her kommer de 2 forslag der er stillet ikke i betragtning.

1. Ikke at gøre noget ved loftet andet end at spartle det, og sætte de spots i der ønskes.

2. tage nuværende gipsplader ned og sætte nye op,

3. sætte nyt lag uder det nuværende.

Da jeg ikke kan se at det nuværende loft er dårligt, ville jeg uden tvivl vælge punkt 1.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det ligger jo uden for enhver tvivl at der skal spares på lofthøjde. Det kan ses ved vinduet. Så der ner kun 3 muligheder tilage. Her kommer de 2 forslag der er stillet ikke i betragtning.

1. Ikke at gøre noget ved loftet andet end at spartle det, og sætte de spots i der ønskes.

2. tage nuværende gipsplader ned og sætte nye op,

3. sætte nyt lag uder det nuværende.

Da jeg ikke kan se at det nuværende loft er dårligt, ville jeg uden tvivl vælge punkt 1.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad mener du med at de to stillede forslag ikke kommer i betragtning? Du stiller jo selv de forslag op som Martin og jeg er kommet med, så det er lidt tvetydigt det du skriver. Hvis du vidste lidt om gips arbejde ville du vide at man godt kan sætte en' gips plade op som kun fylder 12,5 mm. Så hvis det eneste problem er at rulle gardinet skal flyttes 12,5 ned så er du da lidt sort seer. Jeg ville igen klart smide et lag gips op. Det er da mange fordele i bl.a lyd isolere det bedere de de plader du har nu tit bliver meget hårde gennem årene af mange lags maling og derfor kaster lyden rundt, samt du brand hæmmer din tag konstruktion bedre.....

Til malyho: Jeg svarer på trådstarters spørgsmål, det er også det mest normale her på LDS. Hvor vi gør meget ud af at holde et sprog og en omgangstone der ikke giver hinanden tillægsord som man ikke kan stå inde for. Og ja - jeg har arbejdet en del med gips, og ja - jeg har været på kursus i og arbejder med lyddæmpning af maskiner i industrien, og der bruger man ikke gips plader ind imod lydkilden og nej -  jeg er på ingen måde sortseer på andres bygningsdele.
Det er de 2 forslag som trådstarter kommer med, med lægter eller stålregler, som jeg ikke mener der kan komme i betragtning. Det er på ingen måde en kritik af dine eller i særdeleshed Martins udmærkede forslag.
Til Trådstarter:
Jeg kan ikke af det foreliggende se at gips plader fejler noget, så derfor mener jeg stadig at jeg ville lade dem sidde, eller tage dem ned (og nye op) hvis den nuværende dampspærre tager skade af spots montereingen
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De gamle plader er sikkert pinup plader i 300 x 600mm , så forskallingen sidder lang oppe, så der skal lange skruer til, hvis de skal helt op i forskallingen.

Jeg ville uden tvivl nedtage det gamle loft, også montere et nyt lag gips på forskallingen, og da forskallingen sikkert sidder længere oppe, pga. højden på pinup pladerne, har du plads nok til 2 lag gips, så kan evt. damspærre også besigtiges, og evt. udskiftes hvis ikke den er i orden.

Nu der skal spots i, bliver arbejdet med dette også nemmere hvis loftet nedtages.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også