Startmotor klikker men virker lidt nogle gange

Hej LDS.dk

Jeg har en peugeot 106 fra 94. Har lige skiftet batteri på den og den virkede fint et par dage, men nu klikker startmotoren når man vil starte bilen. Nogle gange kan man være heldig at den lige kan dreje lidt rundt men ikke mere end det. Skubber man bilen igang starter den nemt og køre fint. Hvad kan problemet være?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ps der er masser af strøm på batteri, målte det til 12,9. Lyset og blæser tænder når nøglen drejes men lyset går ud når nøglen drejes. Bare lige til info
Pil startmotoren ud og skil den helt ad. Rens overalt, især startrelæet og saml den igen. Hvis det ikke virker så køb en ny eller en renoveret.

Venlig hilsen
Knud
Du må ud og måle direkte på batteripolerne mens der er en der drejer nøglen. Så finder du ud af om det er batteriet der ikke kan levere strøm eller der er dårlig forbindelse. Hvis der stadig er 12 V på polerne ved startforsøg, må du finde ud af hvor spændingen forsvinder. Har du prøvet at måle ladespændingen når motoren kører. Skal gerne være 14,2-14,4 V. Hvis spændingen På polene bliver lav ved startførsøg er det batteriet der ikke dur, eller ikke er opladt nok, men hvis dit voltmeter måler rigtigt, og der er 12,9 V ubelastet tyder det ikke på Dårligt opladt batteri. Og lige tilsidst: det er batteriets blypoler du skal
Måle på. Både + og - pol.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Skrevet af knudr på 08-03-2015 09:35
Pil startmotoren ud og skil den helt ad. Rens overalt, især startrelæet og saml den igen. Hvis det ikke virker så køb en ny eller en renoveret.

Enig. Lyder som om startmotoren er defekt. At lyset "dæmpes" når du prøver at starte tyder på at startmotoren trækker alt det den kan - uden at dreje rundt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Det kunne også være fordi der ikke er ordentlig forbindelse til batteri polerne.
Kan du få en til at dreje nøglen mens du måler på polerne på batteriet ,ikke polskoene.

Bernt

Hej.

Alt det er udmærkede øvelser, men det er formodentlig generatoren, der er defekt. Det kan bedst konstateres ved at måle Volt på batteripolerne med motoren i gang. Lidt over 14 Volt er ok.

mvh

 


 varmetossen

Hej igen. Det er et helt nyt Varta batteri med lidt flere A end før. Jeg kan desværre ikke komme til startmotoren da den sidder helt inde i midten af motor rummet under manifol og allemulige kabler.
Jeg har ellers før skiftet kul i en startmotor men kan som sagt ikke komme til her. Jeg kan godt prøve at måle på batteriet når der er en der drejer på batteriet. Jeg havde også lidt dem mistanket at det var noget med forbindelsen da det først startede efter jeg skiftede batteri men syntes jeg har kigget på alle ledningerne.
-Klaus Lundstedt
Hvis generatoren er i stykker burde man så ikke kunne starte hvis batteriet er ladt helt op?

Hej.

Nu ikke så meget forvirring. Mål hvor mange volt der er over batteripolerne med motoren i gang.

Hvis der er lidt over 14 volt, kan du fejlsøge andre steder end generatoren. Voltene må godt gå ned på 11 Volt med starteren i gang.

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis